Sökning: "semiologisk analys"

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden semiologisk analys.

  1. 1. Visuell miljöpåverkan : Visuell retorik i animerad kortfilm

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Filip Lindau; [2021]
    Nyckelord :visual rhetoric; persuasion; YouTube; climate change; semiology; anthropomorphism; visuell retorik; påverkan; YouTube; miljö; representation; semiologi; antropomorfism;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte är att upplysa kring hur filmer på YouTube fungerar retoriskt. Fokuset ligger ihur miljödiskursen representeras. Med hjälp av en semiologisk och retorisk analys undersöksfilmen The Turning Point (2020) av den brittiske animatören Steve Cutts. LÄS MER

  2. 2. Välkommen till Första klass : en narrativanalytisk studie av Bräcke kommuns marknadsföringskampanj "Första klass"

    L3-uppsats, SLU/Dept. of Urban and Rural Development

    Författare :Kerstin Magnusson; [2016]
    Nyckelord :kommunal marknadsföring; Bräcke kommun; narrativanalys; semiologisk analys; semiologisk bildanalys; identitet;

    Sammanfattning : Urbaniseringen är en fortsatt trend som följt med in i tjänstesamhällets samtid. Som en följd av urbaniseringen har många kommuner, i synnerhet landsbygdskommuner avsides från urbana centra, drabbats av ett sjunkande invånartal och de konsekvenser detta för med sig. LÄS MER

  3. 3. Televisionens starkaste män och kvinnor : En kvalitativ studie om hur genus framställs i TV-programmet Gladiatorerna

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Christine Mattsson; [2015]
    Nyckelord :Hegemonisk maskulinitet; TV; genus; femininitet och maskulinitet; subversiv performativitet; Goffman; stereotyp; populärkultur; Gladiatorerna;

    Sammanfattning : Stereotypa mediaframställningar av genus möts vi av varje dag och det är just populärkultur som sägs vara den största producenten av dessa. Detta kräver att vi som mottagare reflekterar över och skapar vår egen bild av genus. LÄS MER

  4. 4. Svenska humorinstrument i marknadsföring

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Andreas Lind; [2015]
    Nyckelord :Humor; Myter; kulturella föreställningar; Tecken; Marknadskommunikation; Social Sciences;

    Sammanfattning : Examensarbetets titel: Svenska humorinstrument i marknadsföring – en analys ur ett semiotisk-och mytperspektiv. Seminariedatum: 2015-06-04 Ämne/kurs: FEKH29 Examensarbete i marknadsföring på kandidatnivå, 15 HP Författare: Andreas Lind Handledare: Jon Bertilsson Fem nyckelord: Humor, Myter, kulturella föreställningar, Tecken, Marknadskommunikation Syfte: Syftet med studien kommer att vara att utveckla förståelse för etablerade samhällskulturella föreställningar som gör sig uttryckt i myter, och hur de framställs i marknadsföringskommunikation för att generera ett humoristiskt element. LÄS MER

  5. 5. Arbetarklassens extimitet – en semiologisk analys av svensk filmproduktion under 2000-talet

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Sociologi

    Författare :Joacim Strand; [2015]
    Nyckelord :mytologi; ideologi; klassmotsättningar; semiologisk analys; arbetarklass; Social Sciences;

    Sammanfattning : Har arbetarklassen blivit en anomali i svensk film? Den kulturella framställningen av de sociala klasserna är avhängig de ideologiska klassmotsättningarna i den rådande samhällsformationen. Under stora delar av 1900-talet var arbetarklassen skildrad som skötsam och duglig. Den enskilde arbetaren skulle avspegla arbetarrörelsen. LÄS MER