Sökning: "semiotic image analysis"

Visar resultat 1 - 5 av 95 uppsatser innehållade orden semiotic image analysis.

  1. 1. “It’s not a phase, Mom!!!". Om identitetsskapande inom fankultur

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för kulturvetenskaper

    Författare :Rebecca Ågren; Lina Holst; [2019-05-20]
    Nyckelord :Fandom; Harry Potter; Twilight; Hunger Games; identitet;

    Sammanfattning : In this essay, we examine what it means to be a fan. We look at the way different products and discourses create identity within both fan culture and fandoms. We have chosen to focus on three famous fandoms among youth culture - Harry Potter, The Hunger Games and The Twilight Saga. LÄS MER

  2. 2. En drakes bildval : En semiotisk bildanalys av Aftonbladets bildval på webben och i den tryckta tidningen

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för medier och journalistik (MJ); Linnéuniversitetet/Institutionen för medier och journalistik (MJ)

    Författare :Alice Göransson; Ellinor Eke-Göransson; [2019]
    Nyckelord :semiotic image analysis; media; journalism; images; newspaper; web; semiotisk bildanalys; medier; journalistik; bilder; kvällspress; webb;

    Sammanfattning : The purpose of this study was to investigate the image selection in the swedish newspaper Aftonbladet during three days. We wanted to know what kind of images Aftonbladet choosed to publish in the printed newspaper and in the corresponding articles on the web. LÄS MER

  3. 3. Konstverkets roll i samtida reklam : Funktioner, meningsskapande och en jämförelse mellan svensk och singaporiansk reklam

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för mediestudier

    Författare :Jacob Hallerström; [2019]
    Nyckelord :Art; Advertising; Meaning; Function; Sweden; Singapore; Differentiation; Social Capital; Cultural Capital; Aura; Semiotics; Multimodality; Humour; Exclusivity;

    Sammanfattning : This Bachelors essay takes an in-depth look at how meaning is created through advertisements with references to art. What reasons can be found for why art, a phenomenon that draws highly on analogue reactions, is still widely used in advertisements today in a society that is more and more digitalized. LÄS MER

  4. 4. [..] if only you behaved like the loyal British subjects you're supposed to be : Nationella identiteter och det förflutnas funktion i Starz:s Outlander (2014-)

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)

    Författare :Moa Hågbäck; [2019]
    Nyckelord :National discourse; semiotic myths; binarities; public history; cultural; collective and prosthetic memory; Scottish; English and British identity; Nationell diskurs; semiotikens myt; binariteter; historiebruk; kulturellt; kollektivt och konstgjort minne; skotsk; engelsk och brittisk identitet;

    Sammanfattning : This study aims to analyse the representation of Scottish and English national identity in the tv-series Outlander (2014-). By recreating a historically influenced narrative of relations between Scotland and England, in the aftermath of the Union of 1707 and the upcoming Jacobite rebellion of 1745, the series also mediate a disputed collective British identity. LÄS MER

  5. 5. Size Zero eller Size Hero? : En flermetodsforskning av hur Veckorevyn förhåller sig till sitt manifest Size Hero

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap; Högskolan i Jönköping/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Isabelle Palmberg; Olivia Ivarson; [2019]
    Nyckelord :plus size; body ideal; beauty ideal; normbreaking body; mixed method; plus size; kroppsideal; skönhetsideal; normbrytande kropp; flermetodsforskning;

    Sammanfattning : Det har länge varit känt att de kropps- och skönhetsideal som råder i samhället långt ifrån inkluderar alla typer av kroppar. Modebranschen har framförallt utmärkt sig på den här punkten, och det är väl känt att det allt som oftast är smala modeller som representeras i branschen. LÄS MER