Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 231 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. JAKTEN PÅ HÅLLBARHET. En semiotisk bildanalys av svenska modeföretags innehåll och kommunikation på Instagram under Black Week

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Natalie Hedberg; Moa Lidö Mannervik; [2024-03-06]
    Nyckelord :Black Friday; Black Week; CSR; Greenwashing; Hållbarhetskommunikation; Instagram; Konsumtion; Semiotik;

    Sammanfattning : This undergraduate thesis employed a qualitative content analysis that includes a semiotic approach, incorporating both denotation and connotation, to examine advertising campaigns on Instagram from three Swedish fashion companies during Black Week. The Swedish fashion companies that were examined are Haglöfs, Gina Tricot and Kappahl. LÄS MER

  2. 2. Tjejsnuset är det nya! : En kvalitativ studie om hur bilden av vitt snus konstrueras i samspel mellan media och unga vuxna, samt hur vitt snus kodas som manligt respektive kvinnligt.

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för informatik och media

    Författare :Elsa Widenström Findell; Silja Jóhannsdóttir; [2024]
    Nyckelord :Vitt snus; genus; reklam; konstruktion;

    Sammanfattning : The study aims to examine the construction of the image of white snus, specifically focusing on the growing trend of female snus use. The analysis will shed light on overall perceptions and attitudes towards white snus, along with its social construction among young adults. LÄS MER

  3. 3. Från svartvitt fotografi till målning och skivomslag : En studie av en bilds transformation

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Marleéne Niklasson Johansson; [2024]
    Nyckelord :Lynn Curlee; Smoking Angels; Black Sabbath; Heaven and hell; Bertling; Leeds-Hurwitz; Culture; Context; Picture; image; Photograph; Painting; Album cover; Semiotic; Lynn Curlee; Smoking Angels; Black Sabbath; Heaven and hell; Bertling; Leeds-Hurwitz; Kultur; Kontext; Bild; Fotografi; Målning; Skivomslag; Semiotik;

    Sammanfattning : From the perspective that it is one and the same picture that is changing, this essay includes semiotic analyses of Lynn Curlee´s painting Smoking angels, made in 1979, the photograph from 1928 wich inspired the artist, as well as Black Sabbath´s album cover Heaven and Hell, that was first released in 1980. Although the forms of the pictures are different the motif is quite the same, yet, what the pictures convey is different. LÄS MER

  4. 4. Lindholmens Badhus - en reproduktion av en svunnen tid?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för konsthistoria och visuella studier

    Författare :Karin Lindström; [2024]
    Nyckelord :AI; AI-bild; generativ AI; badhus; Carl von Linné; Västgötaresa 1746; Lindholmens slott; Lindholmens badhus; semiotik; reproduktion; Midjourney; kakelplattor; Aleida Assmann; Walter Benjamin; Roland Barthes; Arts and Architecture;

    Sammanfattning : Lindholmens Bathhouse – a reproduction of a bygone era? This thesis discusses the development of generative AI and if we can get an extended understanding of an AI image linked to an already existing place. The essay is divided into two parts, one which focuses on trying to decode the chosen AI image based on Roland Barthes semiotics and the second part which deals with the AI image and with means to put it in its historical context based on Aleida Assmann’s theory of cultural memory. LÄS MER

  5. 5. Visuella komponenter som sätter tobaksfria nikotinprodukter i centrum : En kvalitativ semiotisk bildanalys med kompletterande textanalys av Vont, Volt och Zone X visuellla kommunikation på Instagram

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Nora Claesson; Lisa Persson; [2024]
    Nyckelord :Tobaksfria nikotinprodukter; Visuell kommunikation; Instagram; Varumärkesidentitet; Känslomässig varumärkeskommunikation;

    Sammanfattning : Följande studie granskar kommunikationen från tobaksfria nikotinföretag på Instagram. Syftet är att inom forskningsfältet marknadskommunikation, undersöka den visuella kommunikationen och kompletterande textuella element på Instagram och vilka kommunikativa strategier företagen använder sig av. LÄS MER