Sökning: "semiotik komparativ studie"
Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden semiotik komparativ studie.
1. Hur skiljer sig uppgifterna i digitala läromedel från uppgifterna i tryckta läromedel? : Multimodal läromedelsanalys i geometri för årskurs 3: en kvalitativ studie med kvantitativa inslag.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Syftet med den här studien var att jämföra hur läromedlen förhåller sig till varandra i framställningen av text och bild samt hur texten och bilden samspelar, i tryckta respektive digitala läromedel, inom arbetsområdet geometri för årskurs 3. Genomförandet av studien utgick från socialsemiotik som teoretisk utgångspunkt för analysen. LÄS MER
2. Porträtteringen av Israel-Palestinakonflikten i läromedel för gymnasieskolan : En komparativ läromedelsanalys
M1-uppsats, Högskolan i Gävle/ReligionsvetenskapSammanfattning : Denna uppsats syftar till att undersöka och analysera hur Israel-Palestinakonflikten porträtteras i läromedel som används i religionskunskapsundervisningen i gymnasieskolan. I studien har jag undersökt hur tre olika läromedel som används i gymnasieskolan porträtterar konflikten med utgångspunkt i tre olika teoretiska ansatser för att urskilja subjektivitet, partiskhet och hur semiotik används för att insinuera underliggande meningar. LÄS MER
3. Håll i och håll ut : En komparativ retorisk analys av Stefan Löfvens två tal till nationen under 2020
L3-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)Sammanfattning : Den världsomfattande coronapandemin har påverkat mänskligheten på många plan och Sverige har tvingats möta en kris som krävt stora uppoffringar, både individuellt och kollektivt. I mars 2020 höll därför statsminister Stefan Löfven sitt första tal till nationen. I november samma år höll han det andra. LÄS MER
4. DEN IDEALA COWBOYEN : En komparativ studie av maskuliniteten inom den amerikanska audiovisuella westerngenren på 1950-talet samt 2010-talet
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/JMKSammanfattning : Den hegemoniska maskuliniteten är försatt i ett stadie av konstant förändring och omförhandling. Saker som i en viss tidsepok kommit att associeras med femininitet kan vid en annan tidpunkt komma att tillskrivas som ett maskulint attribut. LÄS MER
5. Naken och stolt, eller bara blottad? : - En komparativ studie av American Apparel:s framställning av kvinnor i reklam
Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskapSammanfattning : I denna uppsats granskas företaget American Apparel:s tidigare och nuvarande bildkommunikation. Företaget har kritiserats otaliga gånger för sin sexistiska porträttering av kvinnor i reklam, vilket är en av faktorerna som har tvingat företaget till en nylansering. LÄS MER