Sökning: "semiotik kvinnligt"
Visar resultat 1 - 5 av 22 uppsatser innehållade orden semiotik kvinnligt.
1. Normbrytande karaktärer : En kvalitativ semiotisk analys av genus i bilderböcker
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)Sammanfattning : Uppsatsen är en kvalitativ, semiotisk studie som analyserar tre bilderböcker från bokförlaget OLIKA förlag. Uppsatsen syftar till att undersöka könskodade tecken i tre bilderböcker från detta förlag som säger sig arbeta med normkritiska skildringar avseende kön, vilket benämns som att de arbetar ”normkreativt”. LÄS MER
2. I reklamens värld : En semiotisk analys om hur manligt, kvinnligt och könsstereotyper framställs i två parfymreklamfilmer från varumärket Dior.
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att undersöka och analysera två valda reklamfilmer för parfym av Dior för att se hur de konstruerar könsstereotyper. De frågor vi förhåller oss till är hur manligt och kvinnligt framställs i reklamfilmerna samt vilken form av könsstereotyper som framträder. LÄS MER
3. Grön, grönare, greenwashing : En kvalitativ textanalys av hur greenwashing uttrycks i förpackningsdesign
Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)Sammanfattning : Medan många företag ställer om till grön produktion och marknadsför dessa gröna initiativ, utnyttjar vissa företag denna trend genom greenwashing, vilseledande marknadsföring som inte håller det som lovas. Trots att greenwashing är ett allvarligt problem för samhälle, företag och individ, finns väldigt lite forskning, specifikt kring greenwashings visuella uttryck, eller executional greenwashing. LÄS MER
4. Doften av stereotyper : En semiotisk analys av två parfymreklamers framställning av manligt och kvinnligt
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Följande studie undersöker hur män och kvinnor skildras i reklamer för samma produkt avsedd för honom respektive henne. Syftet med undersökningen är att undersöka om det finns några skillnader i hur könen presenteras om reklamfilmen vänder sig till män eller till kvinnor. LÄS MER
5. Kvinnliga blickar och musikvideor : En semiotisk studie av fyra musikvideor utifrån begreppet the female gaze
Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Ljud- och musikproduktionSammanfattning : Syftet med denna studie har varit att undersöka innebörden av begreppet the female gaze i musikvideor. Fyra musikvideor valdes utifrån en lista som bloggen Audiofemme (2019) menar representerar en kvinnlig blick. LÄS MER