Sökning: "semiotik litteratur"

Visar resultat 1 - 5 av 23 uppsatser innehållade orden semiotik litteratur.

  1. 1. Can Theological Semiotics Reconcile Nature and Culture? Nathan Lyons’ Semiotic Imaginary in Dialogue with Christology

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för litteratur, idéhistoria och religion

    Författare :Elias Kjörk; [2024-02-02]
    Nyckelord :Natur; Rowan Williams; Kristologi; Kultur; Nathan Lyons; Bruno Latour; Semiotik;

    Sammanfattning : Abstract The philosopher of science Bruno Latour believes modernity is premised on the division of nature and culture into distinct spheres. In response to the problems this division poses, he has suggested a theoretical imaginary that promotes technological “hybrids” as a bridge between them. LÄS MER

  2. 2. Kae Tempests visuella retorik : “Riots are tiny though, systems are huge”

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för film och litteratur (IFL)

    Författare :Teodor Bergqvist; [2022]
    Nyckelord :Retorik; semiotik; musikvideo; politik; samhällskritik; Kae Tempest; Europe is Lost;

    Sammanfattning : Denna uppsats syftar till att studera filmmediets retorik i Kae Tempest musikvideo till låten Europe is Lost. Den retoriska situationen närmas genom att studera hur Tempest använder sig av filmklipp från nyhetsmedia och populärkultur som semiotiska tecken. I detta analyseras även Tempest användning av satir och humor. LÄS MER

  3. 3. I reklamens värld : En semiotisk analys om hur manligt, kvinnligt och könsstereotyper framställs i två parfymreklamfilmer från varumärket Dior.

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Frida Sundström; Josefin Markeling; [2022]
    Nyckelord :Media; kommunikation; genus; reklam; stereotyper; kön; semiotik;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att undersöka och analysera två valda reklamfilmer för parfym av Dior för att se hur de konstruerar könsstereotyper. De frågor vi förhåller oss till är hur manligt och kvinnligt framställs i reklamfilmerna samt vilken form av könsstereotyper som framträder. LÄS MER

  4. 4. Rhetorik in der Corona Pandemie –Appell oder Diktatur der Vernunft? : Wie drei demokratische Staatsoberhäupter, Merkel in Deutschland, Ardern in Neuseeland und Löfven in Schweden, in ihren Reden die Maßnahmen als Reaktion auf die Covid-19 Pandemie im März 2020 verbalisieren

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för språk, litteratur och lärande

    Författare :Alexandra Auf der Strasse; [2022]
    Nyckelord :Corona; COVID 19; Rhetorik; Pandemie; Politische Rede; Globale Krise; Appell; Diktatur der Vernunft; Freiheit; Einfluß; Sprechakt; Philosophischer Pragmatismus; Semantische Zeichen; Semiotik; Staat; Gemeinschaft; Geselleschaft; Demokratie; Einfluß; Sprachgewalt; Persuation; Performance; Überreden; Überzeugen; Manipulieren; Wirkungsfunktion; Sozialinguistik; Massenmedien; Angst; Emotion; Führungsstiel; Krisenmanagement; Vertrauen; Logos; Ethos; Pathos; Aristoteles; Pressekonferenz; Öffentliche Präsentation; Propaganda; Weltengemeinschaft; Gemeinsinn;

    Sammanfattning : Die vorliegende Arbeit will den Fokus auf die angewandte Rhetorik (Aristoteles & Krapinger 2019) in einer Krise lenken, da von ihrer Effektivität die Rettung von Menschenleben abhängig ist (Ernst. 2004. S.247). LÄS MER

  5. 5. Bong Joon-hos gestaltande av klass : En semiotisk klassanalys av Snowpiercer, Okja och Parasite

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för film och litteratur (IFL)

    Författare :Ludwig Mattsson; [2020]
    Nyckelord :Film; Bong Joon-Ho; Parasite; Snowpiercer; Okja; Class; Karl Marx; Max Weber; Pierre Bourdieu; class analysis; Semiotics; Film; Bong Joon-Ho; Parasite; Snowpiercer; Okja; Sydkorea; Klassanalys; Karl Marx; Max Weber; Pierre Bourdieu; Semiotik; Klass; Filmvetenskap;

    Sammanfattning : .... LÄS MER