Sökning: "semiotisk analys bild"

Visar resultat 1 - 5 av 89 uppsatser innehållade orden semiotisk analys bild.

  1. 1. "Döden tänkte jag mig så." : En kritisk analys av två begravningsbyråers webbtexter

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för svenska och flerspråkighet

    Författare :Karin Jonsson; [2023]
    Nyckelord :begravningar; döden; systemisk-funktionell grammatik; multimodal analys; kritisk diskursanalys;

    Sammanfattning : I den här uppsatsen undersöks två begravningsbyråers externa kommunikation med språkvetenskapliga och multimodala metoder för att belysa vad det är för bild av begravningar som de vill förmedla till sina mottagare. Analysen fokuserar på texernas och bildernas ideationella metafunktion, det vill säga, hur språkliga och visuella resurser används för att konstruera gemensamma bilder och mentala föreställningar om verkligheten. LÄS MER

  2. 2. Ät tacos och rädda klimatet : En kvalitativ bild-och textanalys av Frankfuls Hållbarhetskommunikation

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Hedda Hulmarker; Linn Johansson; [2023]
    Nyckelord :hållbar kommunikation; hållbar marknadskommunikation; greenwashing; retorisk analys; semiotisk analys.;

    Sammanfattning : Medvetenheten kring hållbarhets- och miljöfrågor har ökat markant i samhället på senare tid. Detta har lett till att konsumenter idag har en förväntan på företag att kommunicera och engagera sig i hållbarhetsfrågor. LÄS MER

  3. 3. Flickighet i barnlitteratur : En analys av hur flickighet framställs i sju polska barnböcker

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Aleksandra Sikora; [2023]
    Nyckelord :flickighet; kritisk diskursanalys; multimodal analys; polsk barnlitteratur; poststrukturell feminism;

    Sammanfattning : Barnlitteraturens betydelse inom förskola och pedagogiskt arbete är stor och väsentlig. Syftet med denna studie var att undersöka sju polska barnböcker för att se på vilka sätt begreppet flickighet framställdes i de böckerna. LÄS MER

  4. 4. Emotionell marknadsföring inom reklamfilmer : En kvalitativ studie av Volvo Cars och Kia

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Adam Almqvist; Daniel Michel; [2023]
    Nyckelord :Emotionell marknadsföring; brand identity; brand image; konsumentbeteende;

    Sammanfattning : På senare tid har det skett en förändring i hur marknadsförare använder känslor i reklamfilmer för att skapa band mellan konsumenter och företag, det som kallas för emotionell marknadsföring. Den här studien ämnar att undersöka hur emotionell marknadsföring har använts av två ledande elbilstillverkare i Sverige, Volvo och Kia, i företagens tv-reklam. LÄS MER

  5. 5. Vad kan kamerans perspektiv och illustrationens komposition ha för effekt för hur karaktären från League of legends är iscensatt? : Vad kameravinklar kan uttrycka i film och bild berättande

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Elvira Vikman; [2022]
    Nyckelord :Kameravinklar; Komposition; VCA;

    Sammanfattning : Uppsatsen analyserar kameravinklar i förhållande till illustrationer som finns i ett onlinespel. Diskussion förs kring fyra bilder. Detta görs utifrån en bildanalys med inslag av semiotisk analys. Undersökningen kunde inte visa på om kameravinklar i sig själva kan uttrycka visuellt berättande eller ej. LÄS MER