Sökning: "semiotisk analys mat"
Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden semiotisk analys mat.
1. Ljudboken - en flykt för (främst) den unga vita kvinnan : En semiotisk analys av Storytels marknadsföring ur ett intersektionellt perspektiv
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Media- och kommunikationsvetenskapSammanfattning : I och med digitaliseringen har fenomenet streaming vuxit fram. Nu behövs inte längre separata medier för att kunna ta del av musik, film och tv etc. Man behöver inte heller äga eller ha fysisk tillgång till skivan eller filmen. Allt finns samlat på en och samma plattform. LÄS MER
2. Färg och minne i berättande bild
Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för teknik och estetikSammanfattning : Mitt kandidatarbete går ut på att fastställa om det finns något samband mellan hur vi relaterar till färger i förhållande till platser och hur mycket våra tidigare erfarenheter som påverkar sambandet. Med hjälp av Donna Haraway´s arbeten om begreppet situerad kunskap och begreppet diffraktion av Karen Barad. LÄS MER
3. Ta vara på tecknen : En semiotisk analys över IKEAs marknads- och varumärkeskommunikation
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humanioraSammanfattning : Syftet med denna uppsats är att studera hur IKEA framställer mänskliga- och sociala relationer i sin marknadsföring. Samt, genom analysen, undersöka hur IKEA skapar bilden av företaget, varumärket, reklambudskapet och deras image genom att framställa vissa mänskliga relationer. LÄS MER
4. [Mat]Rätten att vara : en semiotisk analys av två av Coops reklamfilmer i kampanjen "Ekoeffekten"
L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medierSammanfattning : Den här studien undersöker stereotyper och framställningar i Coops kampanjfilmer “Ekoeffekten” och “Möt familjen Palmberg” från 2015. Huvudfrågan i frågeställningen lyder “Hur representeras och framställs matkonsumtion i relation till livsstil och klass i Coops reklamfilmer i kampanjen “Ekoeffekten”?”. LÄS MER
5. Är du vad du äter? : en semiotisk analys av receptbilder i två svenska livsstilsmagasin
L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskapSammanfattning : Vi har genomfört en semiotisk analys av receptbilder på mat ur livsstilsmagasinen Femina och Allt om Mat. Detta för att undersöka hur visuella element skapar sociala budskap och föreställningar genom livsstilsmagasin. LÄS MER