Sökning: "semiotisk analys miljö"
Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden semiotisk analys miljö.
1. Desone : En social medieplattform med fokus på hälsa
Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för naturvetenskap, design och hållbar utveckling (2023-)Sammanfattning : För att lösa FN’s globala mål nummer 3 - god hälsa och välbefinnande - har jag skapat ensocial medie-plattform med fokus på hälsa. Med hjälp av social påverkan och andrametoder för beteendeförändring (kopplat till nudging och gamification) har jag skapat endigital miljö som främjar en hälsosam livsstil. LÄS MER
2. Ät tacos och rädda klimatet : En kvalitativ bild-och textanalys av Frankfuls Hållbarhetskommunikation
Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskapSammanfattning : Medvetenheten kring hållbarhets- och miljöfrågor har ökat markant i samhället på senare tid. Detta har lett till att konsumenter idag har en förväntan på företag att kommunicera och engagera sig i hållbarhetsfrågor. LÄS MER
3. Vilja finns med det är svårt : Ekologiska produkters visuella kommunikation
M1-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för naturvetenskap, design och hållbar utveckling (2023-)Sammanfattning : Hur lockar ekologiska förpackningar konsumenterna med hjälp av visuell kommunikation? Syftet med uppsatsen är att studera vilka visuella element återfinns på ekologiska förpackningar, specifikt kakaoförpackningar. Samt hur konsumenterna uppfattar ett urval ekologiska kakaoförpackningars visuella kommunikation. LÄS MER
4. Symbolik som berättarteknik : En semiotisk analys av hur klassamhället skildras genom iscensättningen i Joe Wrights Anna Karenina
Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälleSammanfattning : I filmen Anna Karenina (Wright, 2012) används mise-en-scène för att skildra det sociala livet hos den ryska aristokratin i slutet av 1800-talet. Men på vilket sätt kan filmens narrativ förmedlas till publiken genom filmens visuella uttryck? Den här uppsatsen undersöker hur iscensättning kan använda symbolik för att skildra en films narrativ. LÄS MER
5. Feminism sponsrad av stereotyper : En semiotisk analys av Estrids sponsrade annonser på Instagram
Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : Femvertising är en form av reklam som ifrågasätter traditionella kvinnliga könsstereotyper. Fenomenet hyllas för att skapa positiva varumärkesattityder, men kritiseras för att budskapen i femvertising förenar och samtidigt förnekar feministisk ideologi vilket neutraliserar den politiska kraften i budskapet. LÄS MER