Sökning: "semiotisk analys"

Visar resultat 1 - 5 av 318 uppsatser innehållade orden semiotisk analys.

  1. 1. Mulan: lotusblomma eller kampsportsmästare? : En kvalitativ jämförande semiotisk studie av filmerna Mulan (1998) och Mulan (2020) ur ett genus- och kulturperspektiv

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Leila Mehmedovic; Hedvig Westman; [2021]
    Nyckelord :Mulan; Disney; ideology; culture; gender; stereotypes; semiotics; China; Mulan; Disney; ideologi; kultur; genus; stereotyper; semiotik; Kina;

    Sammanfattning : Studien ‘’Mulan: lotusblomma eller krigshjälte?’’ avser att jämföra manliga och kvinnliga karak­tärers samt den kinesiska kulturens representation i Disneys filmer Mulan (1998) och Mulan (2020) för att se vilka likheter och skillnader som finns i representationerna. Karaktä­rer­na och kulturen kommer att analyseras utifrån genus- och asiatiska stereotyper. LÄS MER

  2. 2. Doften av stereotyper : En semiotisk analys av två parfymreklamers framställning av manligt och kvinnligt

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Orawan Johansson Sikhinaram; Matilda Landsberg; Martina Askebrink; [2021]
    Nyckelord :Stereotyper; kön; semiotik; reklam;

    Sammanfattning : Följande studie undersöker hur män och kvinnor skildras i reklamer för samma produkt avsedd för honom respektive henne. Syftet med undersökningen är att undersöka om det finns några skillnader i hur könen presenteras om reklamfilmen vänder sig till män eller till kvinnor. LÄS MER

  3. 3. I resterna av Chernobyl : En kvalitativ studie av serien Chernobyl och dess gestaltning av Sovjet

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för informatik och media; Uppsala universitet/Institutionen för informatik och media

    Författare :Josefin Curman; Ella Thelenius; [2021]
    Nyckelord :Chernobyl; Tjernobyl; HBO; gestaltning; Sovjet; semiotisk analys; gestaltningsteorin; Entman;

    Sammanfattning : This essay is a qualitative study on the tv series Chernobyl and examines how Soviet is portrayed through the character of Boris Shcherbina and the environment in which the series takes place. For many, the series is a first acquaintance with the nuclear accident and Soviet in the 80’s. LÄS MER

  4. 4. Visuell kommunikation i kampanjfilm : Hur budskap kommunicerar genom visuella element.

    M1-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för design; Mittuniversitetet/Institutionen för design

    Författare :Emma von Schéele; Matilda Mähler; [2021]
    Nyckelord :Visuell kommunikation; kvinnokroppen; Libresse; reklam; mens; tabu.;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka hur Libressekommunicerar budskap visuellt i en kampanj. Kampanjen är#wombstories som är till för att uppmärksamma olikakvinnors berättelser och uppmuntra till att våga prata meröppet om kvinnokroppen. LÄS MER

  5. 5. Rapp i käften, rapp i gesten, var är kvinnan förresten? : En semiotisk analys av maskulinitet och femininitet i dagens populära musikvideos inom svensk hiphop

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap; Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Ellen Jürgens; Filippa Karvik; [2021]
    Nyckelord :hip hop; subculture; gender; music video; stereotype; semiotics; masculinity; femininity; hiphop; subkultur; genus; musikvideo; könsstereotyp; semiotik; maskulinitet; femininitet;

    Sammanfattning : Följande studie är en undersökning kring hur en del av dagens mest populära musikvideos inom den svenska hiphop-genren reproducerar normativa könsstereotyper. Under år 2019 dominerade svensk hiphop de svenska topplistorna och den både produceras och konsumeras i dagsläget av unga människor. LÄS MER