Sökning: "semistrukturerad intervju pedagogik"

Visar resultat 16 - 20 av 95 uppsatser innehållade orden semistrukturerad intervju pedagogik.

  1. 16. Konflikter och konflikthantering mellan barn på fritidshem : Intervjuer med pedagoger kring deras upplevelser och lösningar

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Nima Abedi Lahrodi; Sofia Homa; Sara Youssef; [2022]
    Nyckelord :Konflikt; konflikthantering; fritidshem;

    Sammanfattning : Denna undersökning bygger på hur pedagoger inom fritidshemmet tolkar konflikter mellan elever samt hur pedagogerna arbetar med konflikthantering. Syftet har varit att undersöka hur konflikter uppstår mellan eleverna och hur de hanteras inom fritidshemsverksamheten utav fritidspedagogerna samt hur synen på konflikter uppfattas. LÄS MER

  2. 17. Improvisationsmetodik inom jazz : Två sångpedagogers och en trumpetpedagogs syn på jazzimprovisation inom undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Jakob Sollevi; [2022]
    Nyckelord :improvisation; sångpedagog; trumpetpedagog; kulturhistorisk teori; pedagogik; jazz; improvisation;

    Sammanfattning : Inom jazzmusiken är improvisation ett viktigt inslag. Hur kommer det sig att en improvisatör spelar som den gör? I Sverige examineras varje år nya sångpedagoger såväl som andra instrumentpedagoger. LÄS MER

  3. 18. Hej, hello, zdravo, merhaba : Undervisningens och den fysiska miljöns påverkan till flerspråkiga barns språkinlärning

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Elvira Heideman; Elvira Fajkovic; [2022]
    Nyckelord :Tvåspråkighet; flerspråkighet; modersmål; samspel; språkstimulerande arbete; transspråkande; språkutveckling och språkundervisning;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka varför flerspråkiga barn lämnar förskolan med otillräckliga kunskaper i svenska samt hur den fysiska miljön och undervisningen påverkar flerspråkiga barns språkutveckling. För att kunna besvara studiens syfte och forskningsfrågor använde vi oss av kvalitativ metod med semistrukturerad intervju som verktyg och en innehållsanalys där kategoriseringsmetoder tillämpades. LÄS MER

  4. 19. Förskollärares undervisning i och om hållbar utveckling i förskolan : Utifrån den sociala dimensionen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Felicia Nilsson; Johanna Grytell; [2022]
    Nyckelord :den sociala dimensionen; hållbar utveckling; förskola; förskollärare; undervisning.;

    Sammanfattning : Sammanfattning: Syftet med studien är att undersöka hur förskollärare i förskolan beskriver hållbar utveckling utifrån den sociala dimensionen och hur denna uppfattning ligger som grund förförskollärarnas undervisning kring begreppet i förskolan. Tidigare forskning visar att undervisning om hållbar utveckling utifrån den sociala dimensionen ska läggas i tidig ålder för bästa resultat, samtidigt som nyare forskning kring ämnet är begränsat. LÄS MER

  5. 20. Undervisning på förskolans vis : Relationen mellan lek och undervisning i svensk förskola

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :My Ravn; Mikaela Sossna; [2022]
    Nyckelord :barn; förskola; lek; undervisning;

    Sammanfattning : I denna studie kommer leken och undervisningens roll presenteras med hjälp av tidigare forskning inom ämnet, samt teorin om sociokulturellt perspektiv som denna studie grundar sig i. Lek är en viktig del i undervisningen för att barnen ska få en livslång lust till lärande menar Läroplan för förskolan, Lpfö18 (Skolverket 2018). LÄS MER