Sökning: "semistrukturerade intervjufrågor lärare"

Visar resultat 16 - 20 av 45 uppsatser innehållade orden semistrukturerade intervjufrågor lärare.

  1. 16. Skrivverktyg i skrivundervisningen - En kvalitativ studie om lärares förhållningssätt till skrivverktygen i skrivundervisningen

    M1-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Gustav Bergh; André Sandström; [2020]
    Nyckelord :Förhållningssätt; skriva för hand; skriva på dator; skrivundervisning och skrivverktyg;

    Sammanfattning : Detta är en kvalitativ studie som syftar till att undersöka hur lärare förhåller sig till skrivverktygens möjligheter och utmaningar i skrivundervisningen. I studien deltog fem aktiva svensklärare som undervisar i årskurserna 4–6. LÄS MER

  2. 17. Matematiklärares uppfattning om undervisningsmetoden Flippat klassrum ochur lärare uppfattar att det påverkar skolår 4-6-elevers lärande i matematik : En fenomenografisk studie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för matematik och ämnesdidaktik

    Författare :Daniel Esteban; [2020]
    Nyckelord :Flippat lärande; matematik; undervisningsmetod; lärarperspektiv; fenomenografi;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka matematiklärares uppfattning om undervisningsmetoden Flippat klassrum och hur lärare uppfattar att det påverkar årskurs 4-6-elevers lärande i matematik. Flippat klassrum innebär att det sker en växling mellan vad som normalt görs i klassen och vad som normalt görs som hemuppgift. LÄS MER

  3. 18. En kvalitativ studie av matematiksvårigheter och Vektor

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Pär Olofson; [2019]
    Nyckelord :Digitala verktyg; Matematiksvårigheter; Matematikundervisning; Vektor;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur lärare använder appen Vektor i undervisningen samt vilka effekter Vektor kan ha på elever med matematiksvårigheter. I studien har jag även undersökt hur lärare definierar matematiksvårigheter samt vilka verktyg lärare använder som stöd för elever med matematiksvårigheter. LÄS MER

  4. 19. Codeswitching in the Swedish EFL classroom : A comparative study of teachers’ views and practices regarding first language use and related guidelines

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Rickard Nilsson; [2019]
    Nyckelord :codeswitching; EFL classroom; teachers’ beliefs; teachers’ practices; national guidelines; kodbyte; engelskundervisning; lärares tro; lärares bruk; nationella styrdokument;

    Sammanfattning : In this qualitative case study, the beliefs and practices regarding codeswitching in the EFL classroom are compared between selected teachers of English in upper-secondary and compulsory school (school years 7-9) from Sweden. Through semi-structured interview questions, the data were collected from six teachers from each of the respective levels of education. LÄS MER

  5. 20. Prat, skratt och blickar : En studie om lärares arbete med att skapa och upprätthålla trygghet och studiero i klassrummet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,

    Författare :Johan Kolm; Kevin Maninnerby; [2019]
    Nyckelord :Kvalitativ intervjustudie; trygghet; studiero; relationer;

    Sammanfattning : I denna studie har vi undersökt några lärares uppfattningar om sitt arbete med att upprätthålla studiero och trygghet i klassrummet. De frågeställningar som ligger till grund för studien är: ‘Vilka uppfattningar uttrycker de intervjuade lärarna om trygghet och studiero i klassrummet?’, ‘Vilka elevbeteenden anser lärarna stör tryggheten och studieron i klassrummet?’ samt ‘Vilka strategier använder sig lärarna av för att skapa studiero och trygghet i klassrummet?’. LÄS MER