Sökning: "semistrukturerade intervjufrågor lärare"

Visar resultat 21 - 25 av 45 uppsatser innehållade orden semistrukturerade intervjufrågor lärare.

  1. 21. Film som didaktiskt verktyg

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Tamara Cifuentes Nunez; Dominika Takacova; [2019]
    Nyckelord :Dokumentärer; Film i historieundervisningen; Historiebruk; Historiemedvetande; Källkritik; Spelfilmer;

    Sammanfattning : Vårt syfte är att ta reda på hur lärare använder film som didaktiskt verktyg i klassrummet på grundskolan 7–9. Film är så pass populär och närvarande i elevernas liv utanför skolan att den konkurrerar med skolan om uppmärksamhet. Lärarna som vi intervjuade pratade om fördelar med att visa film i historieundervisningen. LÄS MER

  2. 22. Relation och variation : lärares tankar och erfarenheter kring elevers frånvaro i skolämnet idrott och hälsa

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Matilda Leeman; Martina Granström; [2019]
    Nyckelord :idrottsundervisning; frånvaro; lärare;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syfte och frågeställningar Syftet med denna studie är att undersöka lärares perspektiv och erfarenheter av elevfrånvaro i ämnet idrott och hälsa. Vilka är orsakerna till elevfrånvaro, och om det finns något gemensamt bland de elever som inte deltar. LÄS MER

  3. 23. Högläsning ur fem lärares perspektiv : Vad lärarna anser om högläsning samt hur högläsning tillämpas.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Ebba Norén; Anette Saarela; [2019]
    Nyckelord :Högläsning; sociokulturellt perspektiv; Vygotskijs didaktiska modell; boksamtal; lärare; årskurs 1;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur fem lärare i årskurs 1 arbetar med högläsning. Vi har använt oss av en kvalitativ forskningsmetod med semistrukturerade intervjufrågor. Resultatet visar att lärarna i vår studie inte använder sig av högläsning som inlärningsmetod, utan mer för att skapa ett lugn. LÄS MER

  4. 24. Vad är hälsa för högstadieelever? : En intervjustudie om flickor och pojkar och deras uppfattning om begreppet hälsa i årskurs 9

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Leyli Almali; [2019]
    Nyckelord :Health; mental and physical health; pathogen; salutogenic; physical activity; Hälsa; psykisk och fysisk hälsa; patogen; salutogen; fysisk aktivitet;

    Sammanfattning : Aim The purpose of this survey is to investigate what students in grade 9 thinks what health is. How they relate to health in the subject physical education and what image they have on the subject. Questions What do students in grade 9 think about what they learn about the notion of health. LÄS MER

  5. 25. Litteraturundervisningens digitalisering : En studie om lärares erfarenheter av och tankar om digitala verktyg i litteraturundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Svenska språket

    Författare :Viktor Lind; [2018]
    Nyckelord :Litteraturundervisning; skönlitteratur; digitala verktyg; digitalisering;

    Sammanfattning : Litteratur och läsning har länge varit en grundläggande del i svenskundervisningen och har det än idag. Digitala verktyg är ett desto nyare inslag i svenskämnet men har i den reviderade upplagan av läroplanen fått en större och mer framträdande roll. LÄS MER