Sökning: "sen i språket"

Visar resultat 1 - 5 av 34 uppsatser innehållade orden sen i språket.

  1. 1. “Zviedrija ne ēd pīrāgi”: A case study of heritage Latvian in Sweden : Heritage language exposure and language change in preadolescent heritage speakers

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Baltiska språk

    Författare :Signe Rirdance; [2023]
    Nyckelord :Language change; Latvian in Sweden; diaspora Latvian; heritage Latvian; family language policy; language maintenance; language attrition; heritage language acquisition; divergent attainment; Språkförändring; lettiska i Sverige; lettisk diaspora; lettiska arvsspråket; hemspråkspolicy; språkunderhåll; språkförlust; inlärning av arvsspråk; avvikande språkförmåga; Valodas pārmaiņas; latviešu valoda Zviedrijā; diasporas latviešu valoda; etniskā mantojuma valoda; ģimenes valodas politika; valodas uzturēšana; valodas zaudēšana; mantojuma valodas apguve; atšķirīga valodas apguve;

    Sammanfattning : Heritage languages are increasingly seen as a source of important insight in linguistics. Latvian has a long and under-researched history as a heritage language, with a heterogenous community of heritage speakers from two waves of migration in many countries including Sweden. LÄS MER

  2. 2. “Man har en vision om hur man vill jobba, sen har man verkligheten” : En kvalitativ studie om hur sex förskollärare i Stockholm arbetar med delaktighet i förskolan för barn i behov av stöd

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Cassandra Guldberg Grunditz; Sara Al Dabbagh; [2022]
    Nyckelord :Barn i behov av stöd; delaktighet; språk; avvikande; förskollärare; närmaste utvecklingszonen; kommunikativa stöttor; konstruktioner; barnperspektiv; barns perspektiv; relationellt perspektiv; stötta; utvecklas; dilemma;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur förskollärare från olika förskolor i Stockholm beskriver arbetet för att göra barn i behov av stöd delaktiga i förskolans verksamhet. Det teoretiska perspektiv som valts till denna uppsats är det sociokulturella, där tyngdpunkten lagts på att synliggöra betydelsen av socialt samspel för att barn i behov av stöd ska få möjlighet att utvecklas. LÄS MER

  3. 3. Välkommen till den svenska skolan : En studie av nyanlända elevers upplevelse av svenska skolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Maryam Mottahedin; [2021]
    Nyckelord :Nyanlända elever; Inkludering; Språkintroduktion; Interkulturellt perspektiv; Språk; Integration;

    Sammanfattning : Det är en studie som har som syfte att ta reda på hur nyanlända elever upplever den svenska skolan, och till vilken grad de känner sig inkluderade i skolan. Och hur språket påverkar deras upplevelse av inkludering i det svenska samhället. LÄS MER

  4. 4. Language is the Key to All Learning : A Study in the Preschools' and Kindergartens' Work for Future Inclusion in Socioeconomic Vulnerable Areas

    M1-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Juan Soto; Magnus Fransson; [2021]
    Nyckelord :Child’s Language Development at Preschool and Kindergarten; Socioeconomic Vulnerability Areas; Inclusion; Exclusion; Cooperation with Guardians; Barns språkutveckling vid förskolan; socioekonomiskt utsatta områden; inkludering; uteslutning; samarbete med vårdnadshavare;

    Sammanfattning : This study is focusing on the importance of the development of children’s language skills in preschools and kindergartens for successful implementation of children’s capabilities in future life. This is particularly vital for children growing up in socioeconomic vulnerable areas. LÄS MER

  5. 5. Taipuuko suomalainen oppikirja ruotsinsuomalaiseen äidinkielenopetukseen? : Sisällönanalyysi oppikirjasta ruotsalaisen peruskoulun äidinkielen kurssisuunnitelmaa vasten tarkasteltuna

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Finska

    Författare :Daniel Halonen; [2021]
    Nyckelord :First language; mother tongue instruction; textbook analysis; teaching materials; policy documents; course plan; curriculum; Äidinkieli; äidinkielenopetus; oppikirjatutkimus; opetusmateriaali; ohjausasiakirjat; kurssisuunnitelma; opetussuunnitelma; Modersmål; modersmålsundervisning; läroboksundersökning; läromedel; styrdokument; kursplan; läroplan;

    Sammanfattning : Tutkielman tavoitteena oli selvittää voiko Suomessa julkaistua oppikirjaa perustellusti käyttää ruotsalaisessa suomi äidinkielenä -opetuksessa, ruotsalaisen peruskoulun opetussuunnitelman äidin­kielen kurssisuunnitelman keskeisiä sisältöjä vasten tarkasteltuna, kun kirja on tarkoitettu alun perin käytettäväksi Suomessa ruotsinkielisten koulujen suomi toisena kotimaisena kielenä -oppiaineessa, äidinkielenomaisen suomen oppimäärässä. Tutkimuksen taustalla on Ruotsissa julkaistun suomen kielen oppimateriaalin, joka olisi suunnattu ruotsalaisen kurssisuunitelman ”suomi ensimmäisenä kielenä” oppiaineeseen, vähäisyys. LÄS MER