Sökning: "sena ankomster"
Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden sena ankomster.
1. "Jag var bara fyra minuter sen" : En kvalitativ studie om elevers sena ankomster på Introduktionsprogrammet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : .... LÄS MER
2. Hur skall man egentligen vara som lärare? : En studie om lärares disciplin och makt i skolan
Magister-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studierSammanfattning : Denna uppsats är utbildningsfilosofisk studie i Foucaults anda om lärare och elevers uppfattning om vilka egenskaper, kompetenser och befogenheter som lärare behöver i sitt arbete för att skapa ordning och reda i klassrummet.Syfte är att undersöka vilka faktorer som, enligt lärare och elever, bidrar till upprätthållandet av ordning i skolan. LÄS MER
3. Inspiration och konsekvens en studie av motiverande faktorer inom gymnasieskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Frånvaron bland gymnasieelever är idag ett nationellt problem och kan ofta vara ett tecken på att eleverna inte tycker att skolan känns meningsfull. Syftet med denna uppsats är att, med avstamp i denna frånvaroproblematik, undersöka vilka faktorer inom skolan som ur elevernas perspektiv påverkar huruvida de kommer i tid eller över huvud taget närvarar på lektionerna samt vilka konsekvenser eleverna upplever i samband med frånvaro och sena ankomster. LÄS MER
4. Lärares behov av stöd med elever som stör undervisningen - studien genomförd med fokusgrupper
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikSammanfattning : Studiens syfte var att undersöka hur lärare talar om behov av stöd i arbetet med elever som stör undervisningen. Följande frågeställningar ställdes: Hur beskriver lärare vad som utgör elevers agerande? Hur beskriver lärare sitt agerande i klassrummet? Hur beskriver lärare vilket stöd som behövs i undervisningen? Teorin utgick från en kvalitativ metod och med en sociokulturell ansats vid insamling av empirin. LÄS MER
5. Vad är lärande? : Vad elever i år 9 lägger i begreppen skola och lärande och hur de uppfattar lärar- och elevrollen
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Specialpedagogiska institutionenSammanfattning : Syftet med studien är att undersöka vad elever i år 9 lägger i begreppet lärande och hur de uttrycker sina förväntningar på skolan, utifrån hur de beskriver hur de lär sig, hur de uppfattar lärarrollen och elevrollen samt hur de beskriver skolan. Detta studeras mot bakgrund av kategorierna etnicitet, genus, studieresultat och bostadsområde. LÄS MER