Sökning: "sense of coherence test SOC"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden sense of coherence test SOC.

  1. 1. En kvantitativ studie om sambandet mellan stress och sammanhang bland svenska gymnasieelever

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för psykologi (PSY)

    Författare :Jeanna Eklund; Tim Paulsson; [2022]
    Nyckelord :stress; sense of coherence; Perceived Stress Scale; SOC; high school students; stress; känsla av sammanhang; Perceived Stress Scale; KASAM; gymnasieungdomar;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka om det förelåg ett samband mellan stress och känsla av sammanhang (KASAM) bland svenska gymnasieelever. Avsikten var också att undersöka om flickors högre stress var relaterad till KASAM. LÄS MER

  2. 2. Unemployment and Mental Health : A quantitative study

    Master-uppsats, Högskolan i Gävle/Socialt arbete

    Författare :Natalie Davidsson; [2022]
    Nyckelord :unemployment; unemployed; mental health; mental disorder; mental well-being; gender; arbetslöshet; arbetslösa; psykisk hälsa; psykisk påfrestning; välbefinnande; kön;

    Sammanfattning : Purpose: The purpose of this study is to examine how unemployed individuals in different gender groups experience and value their mental health.  Method: The paper explores unemployment in relation to the sense of coherence (SOC) theory by Antonovsky (1996), Jahoda's deprivation model (1982) and Marmot’s (2015) discussion on the health gap that exists in society. LÄS MER

  3. 3. Naturvistelsers inverkan på gymnasieelevers välbefinnande : En kvantitativ studie om samverkan mellan naturminuter och gymnasieelevers KASAM

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Matilda Bello Ericsson; Hanna Eriksson; [2022]
    Nyckelord :Sense of Coherence SOC ; well-being; university preparatory- and vocational preparation programs; nature minutes.; Känsla av sammanhang KASAM ; välbefinnande; högskoleförberedande- och yrkesförberedande program; naturminuter;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med studien var att undersöka sambandet mellan välbefinnande och mängden naturvistelse hos elever på högskoleförberedande- och yrkesförberedande program på gymnasiet. För att besvara syftet, utgick studien från följande frågeställningar: 1) Hur mycket tid under en period på sju dagar spenderar gymnasieelever ute i naturen? 2) I vilken grad skattar gymnasieelever sitt välbefinnande? 3) Finns det ett samband mellan mängden naturvistelse och välbefinnande hos gymnasieelever?  Metod För att besvara studiens syfte och frågeställningar tillämpades en kvantitativ metod. LÄS MER

  4. 4. Hopp på hemmet : En kvantitativ studie av kaniners påverkan på äldres välbefinnande

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för socialt arbete och kriminologi

    Författare :Elin Johansson; Anna Nilsson; [2021]
    Nyckelord :Biophilia hypothesis; elderly; salutogenesis; SOC; social work; well-being.; Biophiliahypotesen; KASAM; salutogenes; socialt arbete; välbefinnande; äldre.;

    Sammanfattning : The purpose of the study was to investigate whether being with rabbits affected the well-being of the elderly. Well-being was measured using a quantitative questionnaire answered by caregivers in a somatic home for the elderly, which was divided into two groups: an experimental group (n=5) and a control group (n=5). LÄS MER

  5. 5. Intensivundervisning i matematik inom taluppfattning : en studie av dess effekter fem månader efter avslutad intervention

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Jill Camper; Helen Karlsson; [2019]
    Nyckelord :intensive intervention; intervention; mathematics; long-lasting effects; RTI; special education; Intensivundervisning; intervention; långvariga effekter; matematik; matematiksvårigheter; RTI; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka om det finns långvariga effekter av intensivundervisning i matematik när det gäller elevernas kunskaper, deras tilltro till sin egen förmåga samt deras inställning till ämnet matematik. Bakgrunden är att matematik är det ämne som flest elever har betyget F i när de lämnar grundskolan. LÄS MER