Sökning: "sense of coherence"

Visar resultat 21 - 25 av 803 uppsatser innehållade orden sense of coherence.

  1. 21. En skräckblandad längtan : en kvalitativ intervjustudie om hur förstföderskan förbereder sig inför att hantera smärta vid kommande förlossning

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärd

    Författare :Malin Bergström; Emma Lumbojev Brissman; [2023]
    Nyckelord :Pain management; preparation; support; midwife; partner; parental transition; SOC; expectant first-time mother.; Smärthantering; förberedelse; stöd; barnmorska; partner; föräldratransition; KASAM; förstföderska.;

    Sammanfattning : Under graviditeten sker en psykologisk utvecklingsprocess hos förstföderskan. Det är vanligt att förstföderskan har tankar om den kommande förlossningssmärtan under tredje trimestern. Förstföderskor har ett behov av att förbereda sig inför smärthanteringen, där barnmorskan är ett viktigt stöd. LÄS MER

  2. 22. Vår livsviktiga uppgift : Om socionomers arbete med ungdomar i riskzon för suicid

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för sociala och psykologiska studier (from 2013)

    Författare :Monia Fatheddine; [2023]
    Nyckelord :social work; suicide; children and youth; mental health; socialt arbete; suicid; barn och unga; psykisk ohälsa;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka de arbetssätt yrkesverksamma socionomer i Sverige använder i behandlingen och stödet av suicidbenägna barn och unga samt vad de uppfattar är bakomliggande faktorer för att en ung människa överväger att ta sitt liv. För att uppnå syftet användes kvalitativ metod i form av individuella forskningsintervjuer med fyra olika socionomer som i sitt yrkesliv kommer i kontakt med barn och unga som har just suicidrelaterad problematik. LÄS MER

  3. 23. Patienters upplevelser av att leva med en stomi : En litteraturstudie

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för vårdvetenskap (VV)

    Författare :Hilda Lindsjö; Uchechi Comfort Iheke; [2023]
    Nyckelord :Daily life; Experiences; Patient; Sense of Coherence; Stoma; Dagligt liv; Känsla av Sammanhang; Patient; Stomi; Upplevelser;

    Sammanfattning : Bakgrund: Sjukdomar som cancer, divertikulit, inflammatoriska tarmsjukdomar ochinkontinens kan vara anledningen till att en patient erhåller en stomi som en del avbehandlingen. Stomi är en konstgjord öppning på magen där tarmen eller urinröret mynnar utoch samlar upp avföring eller urin i en påse. LÄS MER

  4. 24. Gemenskapens betydelse för att stärka känslan av sammanhang på arbetet : En kvalitativ studie om upplevelsen av känslan av sammanhang på ett detaljhandelsföretag

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Rebecka Ax; Stina Grek; [2023]
    Nyckelord :Sense of coherence SOC ; Comprehensibility; Manageability; Meaningfulness; Antonovsky; Values; Fellowship; Health promotion; Health and well-being at work; Sense of coherence at work; Känsla av sammanhang KASAM ; Begriplighet; Hanterbarhet; Meningsfullhet; Antonovsky; Värdering; Gemenskap; Hälsofrämjande; Hälsa och välbefinnande på arbetet; Känsla av sammanhang på arbetet;

    Sammanfattning : För att främja hälsa och välbefinnande på arbetsplatser börjar ett perspektiv på arbetsmiljöarbete gå från att fokusera på vad som gör människor sjuka, till att fokusera på vad som gör människor friska. Ett hälsofrämjande arbetsmiljöarbete har därmed börjat att växa fram som innebär att utveckla, möjliggöra och bevara det som fungerar bra på arbetsplatsen. LÄS MER

  5. 25. Brand Positioning Unveiled: An Insider's Perspective from Industry Professionals

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Felix Ellqvist; Niklas Kjellander; [2023]
    Nyckelord :Brand Positioning; Brand Management; Market Orientation; Brand Orientation; Schools of Positioning; Business and Economics;

    Sammanfattning : Research Purpose & Aim: The purpose of this thesis is to shed light on how individual marketing- & brand-managers conceptualise and approach brand positioning. This study aims to vertically deepen the current knowledge of brand positioning in practice as well as horizontally broaden the literature by taking a unique managerial perceptual perspective. LÄS MER