Sökning: "sensorisk bearbetning"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden sensorisk bearbetning.

  1. 1. Arbetsterapeutiska interventioner i grundskolan för barn med autismspektrumtillstånd - En litteraturöversikt

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för hälsovetenskaper; Lunds universitet/Hållbar vardag och hälsa i ett livsperspektiv

    Författare :Cassandra Palm Sydoff; Moa Olsson; [2021]
    Nyckelord :Autismspektrumtillstånd; Arbetsterapi; Skola; Autism i skola; Autism spectrum disorder; Occupational Therapy; School; Autism in school.; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Bakgrund: På grund av otillräcklig stöttning och anpassning inom grundskolan når mindre än hälften av barnen med autismspektrumtillstånd (AST) kunskapsmålen. Internationella erfarenheter och studier av arbetsterapeutiska interventioner för att stödja dessa elever visar på positiva effekter avseende aktivitetsutförande och skolresultat. LÄS MER

  2. 2. Högkänslighet i ett “känslolöst” samhälle: En kvalitativ studie om högkänsliga personers upplevelse av sitt personlighetsdrag

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Putu-Marie Matis; Sofia Andersson; [2021]
    Nyckelord :Sensory processing sensitivity SPS ; sensitivity; The Highly Sensitive Person HSP ; personality trait; thematic analysis; sensorisk beartbetningsenistivitet SPS ; känslighet; högkänsliga personer HSP ; personlighetsdrag; tematisk analys; Social Sciences;

    Sammanfattning : Sensory processing sensitivity (SPS) is a personality trait believed to be found in about 15 - 20% of the human population. It’s characterized by deep processing, enhanced responsiveness and awareness of external as well as internal stimuli. The aim of this study was to examine the subjective experiences of highly sensitive people (HSP). LÄS MER

  3. 3. En skola för alla?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för hälsovetenskaper; Lunds universitet/Hållbar vardag och hälsa i ett livsperspektiv

    Författare :Lisa Björklund; Amine Bilginer; [2021]
    Nyckelord :sensorisk bearbetning; autismspektrumtillstånd; skola; PEOP-modellen; aktivitetsutförande; delaktighet; välbefinnande; arbetsterapi sensory processing; Autism Spectrum Disorder; school; PEOP Model; occupational performance; participation; well-being; occupational therapy; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Bakgrund: Majoriteten av individer med autismspektrumtillstånd (AST) har svårigheter att tolka och bearbeta sensoriska intryck. När ett barns förmåga att bearbeta sensoriska intryck inte matchar kraven i miljön blir skoldagen en stor utmaning. LÄS MER

  4. 4. Att vara HSP i ett socialt samhälle : En kvalitativ studie om högkänsligas upplevelser av sociala relationer

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för psykologi (PSY)

    Författare :Angelica Wendt; Sara Bäcksbacka; [2021]
    Nyckelord :Highly sensitive person HSP ; sensory processing sensitivity SPS ; relationships; social situations; thematic content analysis; Högkänslig person HSP ; sensorisk bearbetningssensitivitet SPS ; relationer; sociala situationer; tematisk analys;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att få en fördjupad förståelse för hur högkänsliga personer upplever att personlighetsdraget påverkar olika relationer och sociala situationer i dagens sociala samhälle. Data samlades in genom semistrukturerade intervjuer med nio personer som definierar sig som högkänsliga. LÄS MER

  5. 5. Arbetsterapeutiska interventioner för barn med autismspektrumtillstånd och dess effekter. : En litteraturöversikt

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Avdelningen för arbetsterapi

    Författare :Ali Al-Samraye; [2021]
    Nyckelord :Arbetsterapi; autism; kvantitativ ansats; åtgärder; färdigheter; arbetsminne; sensorik; motorik; interaktion.;

    Sammanfattning : Autismspektrumtillstånd (AST) är en neuropsykiatrisk funktions­nedsättning som bland annat innebär svårigheter i social interaktion, sensorisk hantering och bearbetning samt motoriska färdigheter för individen. Barn med AST löper högre risk än andra barn att inte utveckla nödvändiga färdigheter som behövs för att vara delaktig i olika aktiviteter samt i utveckling mot självständighet. LÄS MER