Sökning: "sensoriska interventioner"
Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden sensoriska interventioner.
1. Arbetsterapeutiska interventioner för barn med autismspektrumtillstånd - En litteraturöversikt : En litteraturöversikt
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Avdelningen för arbetsterapiSammanfattning : Autismspektrumtillstånd (AST) är en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning som medför svårigheter med social interaktion och kommunikation, begränsade och repetitiva beteendemönster samt över- eller underkänslighet för sensoriska stimuli. Syftet med denna studie var att undersöka arbetsterapeutiska interventioner för barn med AST samt effekten av dessa. LÄS MER
2. Kartläggning av sensoriska interventioner inom psykiatrisk slutenvård och dess potentiella inverkan på delaktighet i aktivitet för personer med psykisk ohälsa - en litteraturöversikt.
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för hälsovetenskaper; Lunds universitet/Hållbar vardag och hälsa i ett livsperspektivSammanfattning : Bakgrund: Personer som vistas inom psykiatrisk slutenvård upplever ofta svårigheter att hantera sensoriska intryck, vilket kan leda till aktivitetsbegränsningar. Slutenvården präglas av metoder såsom tvångsvård och isolering, vilket medför ytterligare begränsningar kring delaktighet i aktivitet. LÄS MER
3. Arbetsterapeuters samkonstruktion med barn med autismspektrumdiagnos för att främja deras delaktighet i interventioner
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för hälsovetenskaper; Lunds universitet/Hållbar vardag och hälsa i ett livsperspektivSammanfattning : Bakgrund: Barn ska få vara delaktiga och få anpassat stöd för att uttrycka sig i sin intervention. Barn med autismspektrumdiagnos (ASD) har ofta en annorlunda sensorisk process, vilket kan påverka delaktighet i aktiviteter. Det saknas information kring hur arbetsterapeuter samkonstruerar med barnet som klient i interventioner. LÄS MER
4. Barn och ungdomar med autismspektrumtillstånd : Arbetsterapeutiska interventioner med fokus på sensorisk integration, beteenden och social förmåga. En litteraturstudie.
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Avdelningen för arbetsterapiSammanfattning : Autismspektrumtillstånd är en neurologisk funktionsnedsättning som kännetecknas av svårigheter med beteende, sensorisk integration, social förmåga och begränsade intressen. Barn och ungdomar med autismspektrumtillstånd begränsas i sitt aktivitetsutförande och delaktighet i aktiviteter. LÄS MER
5. Beskrivning av arbetsterapeutiska interventioner i skolan och deras effekt för barn och unga med ADHD
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för hälsovetenskaper; Lunds universitet/Hållbar vardag och hälsa i ett livsperspektivSammanfattning : Bakgrund: ADHD är en av de vanligaste funktionsnedsättningarna hos barn och unga vilket kan påverka individens förmåga till aktivitet och delaktighet. En vanlig konsekvens är att barnet kan få svårt att klara skolgången vilket skapar lidande för eleven och familjen, samt utgör en stor kostnad för samhället. LÄS MER