Sökning: "sent anlända"
Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser innehållade orden sent anlända.
1. Föreställningar om läsande och läsundervisning hos lärare i svenska som andraspråk : Fallet språkintroduktion
Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Svenska som andraspråkSammanfattning : Syftet med den här studien var att beskriva vilka förutsättningar att utveckla skriftspråkliga färdigheter (litteracitet) eleverna på Språkintroduktion skulle kunna få utgående från fem lärares föreställningar. Studien har sin utgångspunkt i sociokulturell teori där språket är centralt för tänkandet och lärandet och den undervisning som ska erbjudas ska vara utmanande med stöttning (Vygotskij, 1934/2001; Cummins, 2000). LÄS MER
2. "Det finns så mycket att säga, men vem ska man säga det till?" : Framgångsfaktorer för sent anlända ungdomar under och efter gymnasiets introduktionsutbildning
M1-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att bidra med kunskap om sent anlända gymnasieungdomars erfarenhet av sin introducerande utbildning i Sverige och undersöka vilka faktorer de själva lyfter fram som avgörande för deras framgångar. Vi har med hjälp av narrativt inriktade intervjuer undersökt 10 ungdomars erfarenheter av mötet med det svenska skolsystemet, hur de mottogs på introduktionsutbildningen och hur de på kort tid lyckades genomföra studierna och ta sig vidare in på ett nationellt gymnasieprogram. LÄS MER
3. Här i skolan talar vi svenska! : En kvalitativ studie av några lärares syn på att arbeta identitetsutvecklande med sent anlända elever
Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Svenska som andraspråkSammanfattning : This study is based on a qualitative method where a survey based on dialogues with five teachers was conducted. These teachers teach students who came to Sweden during their teens. The teaching teachers were spoken to regarding their experiences of working with identity development. LÄS MER
4. Skolan tenderar att segregera : – En studie om sent anlända elevers upplevelser av skolmottagande
Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : .... LÄS MER
5. Pedagogisk kartläggning i introduktionsprogrammet språkintroduktion : Lärares perspektiv på vikten av kartläggning i undervisning med sent anlända elever
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språkSammanfattning : I denna kvalitativa studie undersöks hur tre svenska som andraspråkslärare förhåller sig till pedagogisk kartläggning i undervisning på introduktionsprogrammet språkintroduktion, SPRINT. Studien är därmed inriktad på utbildning för sent anlända elever. Undersökningen har gjorts med utgångspunkt i sociokulturellt perspektiv. LÄS MER