Sökning: "ser elever matematik i vardagen"
Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade orden ser elever matematik i vardagen.
1. "65 plus 5 är lika med 70. Det är typ så matematik är" : En empirisk studie om hur yngre elever i den svenska skolan uppfattar fenomenet matematik
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)Sammanfattning : Elevers inställning och uppfattning angående matematik kan påverka elevers självtilltro och ens matematiska förmåga. Syftet med studien är att beskriva synliggöra hur svenska elevers uppfattningar angående matematik ser ut, inom den svenska skolan.. LÄS MER
2. Yngre elever lär klockan : En systematisk litteraturstudie om undervisning och lärande av tid på lågstadiet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)Sammanfattning : Elevers skoldag är uppbyggd utifrån olika klockslag. Eleverna börjar skolan vid en viss tid och har raster och lunch vid andra förutbestämda tider. Trots att elever i stor utsträckning styrs av klockan i vardagen är det många elever som upplever svårigheter vid inlärning av klockan. LÄS MER
3. Elevers förståelse för likhetstecknets funktion i matematik : En kunskapsöversikt
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Elevers förståelse för likhetstecknets funktion skiljer sig åt och påverkar elever i deras matematikutveckling. I 1 kap. 4 § av Skollagen (SFS 2010:800) står att skolväsendet “ska främja alla barns och elevers utveckling och lärande samt en livslång lust att lära”. LÄS MER
4. Matematikundervisning för elever med dyskalkyli : en kunskapsöversikt
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Inledning Enligt Brian Butterworth, professor i neuropsykologi, har 4-8 % av befolkningen dyskalkyli. Dyskalkyli är en medfödd kognitiv nedsättning och innebär att eleven har specifika matematiksvårigheter som påverkar delar av den kognitiva processen, det vill säga tänkandet. LÄS MER
5. Problemlösningens roll i matematikundervisningen : En litteraturöversikt över hur undervisning i problemlösning framställs i matematik i årskurs 1-3
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : Idag ser lektionerna i matematikundervisningen liknande ut i många klassrum runt om i Sverige. Det har visat sig att eleverna under lektionerna ofta får arbeta enskilt i sin lärobok i matematik. LÄS MER