Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. ”Här är stort och tomt” : En analys av interaktionen mellan verbalt- respektive visuellt narrativ i serieromanen Zenobia.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Bobo Bäckström; [2023]
    Nyckelord :Det vidgade textbegreppet; Dubbla blicken; Gestaltning; Multimodal text; Ord och bild; Text;

    Sammanfattning : Syftet med den här uppsatsen är att redogöra för interaktionen mellan verbalt- respektive visuellt narrativ i serieromanen Zenobia. Mitt intresse för serieromaner vilket är en text som kombinerar ord och bild har sin grund i diskrepansen mellan den vardagliga- och vetenskapliga beskrivningen av begreppet text. LÄS MER

  2. 2. En herrgårdssägen genom serievägen : Gymnasieelevers meningsskapande av en klassiker och dess serieadaption i svenskundervisningen

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Litteraturvetenskapliga institutionen

    Författare :Lisa Dahlin; [2022]
    Nyckelord :Graphic novel; Serieroman; meningsskapande; serieromanen i skolan; En herrgårdssägen; SMDI; Serier i svenskämnet;

    Sammanfattning : Att förstå samband mellan text och bild kan förefalla allt viktigare i dagens digitaliserade samhälle där ungdomar ständigt exponeras för den visuella texttolkningen. Trots detta hör det till ovanligheterna att använda serieromaner där kombinationen mellan bild och text, som eleverna är vana vid, förekommer i klassrummet. LÄS MER

  3. 3. Skönlitteraturens möjligheter : En systematisk litteraturstudie om skönlitteraturens potential i den svenska grundskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Frank Markus; Adam Davidsson; [2021]
    Nyckelord :Fiction; compulsory school; reading; literature discussion; school’s democratic mission; Skönlitteratur; grundskolan; läsning; boksamtal; skolans demokratiska uppdrag;

    Sammanfattning : Syftet med denna systematiska litteraturstudie är att undersöka vad tidigare forskning har kommit fram till gällande användning av skönlitteratur i undervisningssammanhang, samt hur en mer omfattande användning av skönlitteratur i skolan skulle kunna påverka skolans dubbla uppdrag. Studiens resultat bygger på 14 publikationer som tagits fram genom databassökning. LÄS MER

  4. 4. More Than a Stepping-Stone? : A Study of the Uses of Comics and Graphic Novels as Multimodal Teaching Material in English Courses at Upper and Lower Secondary Schools in Sweden

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Gunnar Ernsth Bravell; [2020]
    Nyckelord :Graphic Novels; Comics; Teaching; Literature; Multimodality;

    Sammanfattning : The aim of this study is to examine upper and lower secondary school teachers’ experiences of using graphic novels in the English subject in Swedish schools in order to discuss if, and how, multimodal texts can be used to increase students’ motivation to read and analyze fictional texts. This is done through qualitative semi-structured interviews with 12 participants currently working as English teachers from both upper and lower secondary schools in Sweden. LÄS MER

  5. 5. Det bortglömda formatet : En forskningsöversikt om serier och serieromaner i relation med läsförståelse.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Malin Alexandersson; Medina Gabeljic; [2018]
    Nyckelord :Serier; serieromaner; läsförståelse; literacy;

    Sammanfattning : I den här översikten undersöker vi forskning om serier och serieromaner som ett hjälpmedel för att utveckla läsförståelse i grundskolans förstaspråksundervisning. Det här är väldigt intressant att forska om då läsning är en viktig kunskap som behövs både i skolan och i det vardagliga livet. LÄS MER