Sökning: "service- och tjänstesektorn"

Visar resultat 1 - 5 av 98 uppsatser innehållade orden service- och tjänstesektorn.

  1. 1. Distansarbete på ett tjänsteföretag: Utmaningar och möjligheter i en föränderlig arbetsmiljö

    M1-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Anton Cajtoft; Oskar Thor; [2023]
    Nyckelord :Distansarbete; effektivitet;

    Sammanfattning : I början av 2020 drabbades världen av Covid-19 pandemin som både påverkade människor och företag. På grund av restriktioner från Folkhälsomyndigheten tvingades företag i Sverige att ställa om till att arbeta på distans. LÄS MER

  2. 2. Bra chefer = Motiverade medarbetare : En kvalitativ studie om ledarskapets roll för motivation inom tjänstesektorn

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Nils Eriksson; Henrik Howard; [2023]
    Nyckelord :Bank; leadership; motivation; service sector; Bank; ledarskap; motivation; tjänstesektor;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats var att undersöka hur chefer inom tjänsteföretag kan anpassa sitt ledarskap utifrån både medarbetare och chefers uppfattningar om motivation och ledarskap, för att i sin tur öka motivationen hos medarbetarna. Undersökningen utgår från ett flertal teorier inom ledarskap och motivation för inhämtandet av det empiriska materialet. LÄS MER

  3. 3. Betaltjänster i Sverige : En kvalitativ studie om hur svenska FinTech- företags utveckling förhåller sig till traditionella banker och marknaden för betaltjänster

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Bengu Erdal; Karolina Kadluczka; [2022]
    Nyckelord :FinTech; traditionella banker; digitalisering; finansiell stabilitet; finansiell system; framgångsfaktorer; utmaningar; relation;

    Sammanfattning : There is a shift in the way financial services are provided in relation to alternative payment methods, with FinTech being a significant factor in this trend. This trend continues to grow in popularity, which is why FinTech has become such an important part of the payments market. LÄS MER

  4. 4. Belöningssystem - moroten till motivation hos säljare? : En studie om belöningars koppling till motivation hos anställda i försäljningsverksamheter inom den privata tjänstesektorn

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för organisation och entreprenörskap (OE)

    Författare :Ida Petersson; Karina Lozada; [2022]
    Nyckelord :motivation; reward system; non-monetary rewards; monetary rewards; performance-based pay; goal congruence; motivation; belöningssystem; icke-monetära belöningar; monetära belöningar; resultatbaserad lön; målkongruens;

    Sammanfattning : Verksamheter arbetar för att erhålla en hög målkongruens, att alla anställda ska sträva mot verksamhetens gemensamma mål. Försäljningsverksamheter använder sig av belöningssystem som styrmedel och dessa kan utformas på olika sätt beroende på verksamhetens mål och syfte. LÄS MER

  5. 5. Hybridarbete, det nya arbetssättet efter Covid-19 : Samspelet mellan situationsanpassat ledarskap, arbetsutförande och psykosocial arbetsmiljö

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagande

    Författare :Emilia Engström; Jessica Melin; [2022]
    Nyckelord :Situation-adapted leadership; situation-adapted leadership styles; hybrid workplace; hybrid work; work performance; psychosocial work environment; social support; Situationsanpassat ledarskap; situationsanpassade ledarskapsstilar; hybridarbetsplats; hybridarbete; arbetsutförande; psykosocial arbetsmiljö; socialt stöd;

    Sammanfattning : Titel: Hybridarbete, det nya arbetssättet efter Covid-19. - Samspelet mellan situationsanpassat ledarskap, arbetsutförande och psykosocial arbetsmiljö. Problembakgrund: Covid-19 har inneburit en förändrad arbetssituation inom tjänstesektorn, vilket lett till att hybridarbete implementerats. LÄS MER