Sökning: "sex differences"

Visar resultat 21 - 25 av 1418 uppsatser innehållade orden sex differences.

  1. 21. Hem, men inte hemma : Äldres upplevelser av att flytta från eget boenden till äldreboende -En kvalitativ studie

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS)

    Författare :Farhana Rajpar; Annie Grant; [2023]
    Nyckelord :Elderly; Old people; Transitioning; elderly home; Care home; Experience; Feelings.; äldre; äldres upplevelser; flytta; stöd; äldreboende; övergång; äldre hem; känslor;

    Sammanfattning : Past research has shown that there are many factors that affect the elderly when moving from their own home to an elderly home. The main aim of this study was therefore to (i) describe the reasons and feelings of the elders associated before transiting into the elderly home (ii) experience and support during the transition and adapting to the life in the elderly home for the first few months after the transition and (iii) whether there lies any difference in sex amongst the elderly men and women in adjusting to the elderly home. LÄS MER

  2. 22. Violence Against the Elite : A Comparative Analysis of two Terminal Classic Mass Graves in Cancuén

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för arkeologi och antik historia

    Författare :Nayelli Wallbing Kenney; [2023]
    Nyckelord :Mass graves; violence against elite; collapse; power; socio-politics; socio-economy; osteological analysis; Cancuén; Massgravar; våld mot elit; kollaps; makt; socialpolitik; socioekonomi; osteologisk analys; Cancuén;

    Sammanfattning : In this essay a comparative analysis will be conducted on two mass graves from the terminal classics in the Maya lowlands. This will be done by analysing interpretations of the Cancuén site in Guatemala. Cancuén was a major trading port city in the terminal classics’ southern lowlands. It flourished until its decline in the late 700’s CE. LÄS MER

  3. 23. Kvinnor inom IT: Utmaningar och Motivation : En förstudie om kvinnor inom IT-branschen i Sverige

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Emma Hogstrand; Anabela Pavlov; [2023]
    Nyckelord :Women in IT; Gender theory; Women in information technology; Inclusivity; Underrepresentation of women in IT; Kvinnor i IT-branschen; Könsteori; Kvinnor inom Informationsteknologi; Inkludering; Underrepresentation av kvinnor inom IT;

    Sammanfattning : Kvinnor i IT-branschen, Könsteori, Kvinnor inom Informationsteknologi, Inkludering, Underrepresentation av kvinnor inom IT Sammanfattning (kopiera från uppsats) *: IT-branschen har traditionellt varit mansdominerad under lång tid överallt i världen och behöver fler anställda som är kvinnor. Även om samhället är medvetet om detta faktum är det mindre klart hur verksamheter ska arbeta för att få in och behålla kvinnor inom IT-branschen. LÄS MER

  4. 24. Sport Relaterade Hjärnskakningar inom Handbollen : En online enkätstudie av förekomsten, skademönstret och återgång bland olika positioner och kön

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Avdelningen för idrottsmedicin

    Författare :Jonathan Ringbom; Otto Vingren; [2023]
    Nyckelord :concussion; sex differences; symptoms; handball; SRC; Sport related concussion; hjärnskakning; könsskillnader; symtom; handboll;

    Sammanfattning : Introduktion: Handboll är en populär lagsport som innehåller kroppskontakt, hopp och sprints. Det är dock även en skadedrabbad sport, där bla huvudskador är vanligt. Huvudskador, eller sport related concussion (SRC), är en allvarlig skada som kan leda till komplikationer senare i livet. LÄS MER

  5. 25. Quality from the perspective of the internal customer : Internal service experience in a manufacturing industry company

    Magister-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för kommunikation, kvalitetsteknik och informationssystem (2023-)

    Författare :Stina Enblom; Silvia Padovan; [2023]
    Nyckelord :customer experience; service quality; internal service quality; service profit chain; customer satisfaction; internal customer satisfaction; customer perceived value; kundupplevelse; servicekvalitet; intern servicekvalitet; service profit chain; kundnöjdhet; intern kundnöjdhet; customer perceived value;

    Sammanfattning : För att förbättra servicekvaliteten är kartläggning och mätning av kundupplevelse en viktig del av förbättringsarbetet. Detta är mestadels studerat ur den externa kundens perspektiv, och inte lika ofta ur den interna kundens. LÄS MER