Sökning: "sexig"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade ordet sexig.

  1. 1. Lyxig, drömmig och sexig : En kvalitativ innehållsanalys av sponsrade youtube-videor- hur skönhetsideal reproduceras genom influerare

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Cornelia Johnsson; Lovisa Jansson; [2022]
    Nyckelord :femininitet; genus; ideal; norm; retorisk och semiotisk innehållsanalys; konstruktivism; youtube; influerare;

    Sammanfattning : Plattformen Youtube grundades år 2005 och har sedan dess fortsatt att konstant expandera. Idag är Youtube en världsledande medieplattform med miljontals användare som konsumerar, publicerar och delar youtube-videor. LÄS MER

  2. 2. Normer om kvinnan och kvinnokroppen på Instagram : En kvalitativ studie av Bianca Ingrossos och Angelica Blicks självpresentation i bild

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Emma Bergström; Moa Eklund Lindgren; [2021]
    Nyckelord :influencer; normer; Instagram; självpresentation; postfeminism;

    Sammanfattning : Syfte och problemformulering: Syftet med studie är att undersöka hur normer om kvinnor och kvinnokroppen (re)konstrueras i kvinnliga influencers självpresentation i bild på Instagram. Studien undersöker detta utifrån fallet Bianca Ingrosso och Angelica Blick. LÄS MER

  3. 3. Kvinnan är sexig, objektifierad och självförverkligande..? En studie om hur porträtteringen av kvinnor i underkläder kommuniceras på Instagram

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Julia Kaukinen; Lina Ward; [2021]
    Nyckelord :sexualization; branding; femvertising; radical feminism; postfeminism; semiotic analysis; Instagram market communication; Social Sciences;

    Sammanfattning : Kvinnan är sexig, objektifierad och självförverkligande…? Studien undersöker företag som verkar inom underklädesbranschen för kvinnor och deras marknadskommunikation på Instagram. Ämnet är valt på grund av komplexiteten kring kvinnlig porträttering i reklam och på Instagram i relation till sexualisering. LÄS MER

  4. 4. "Alla är superglada, har skitkul och är dösnygga" : En kvalitativ intervjustudie om unga kvinnors upplevelser av sin sociala medieanvändning och sin framställning online.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för psykologi (PSY)

    Författare :Frida Olofsson; Matilda Almquist; [2021]
    Nyckelord :Social media; self-presentation; body image; sexual self-presentation; likes; social comparison; qualitative method; thematic analysis.; Sociala medier; framställning; kroppsuppfattning; sexuell-självpresentation; likes; social jämförelse; kvalitativ metod; tematisk analys.;

    Sammanfattning : In 2020, 89% of Internet users in Sweden used social media and young women reported the highest frequency of use. Through a qualitative approach, the aim was to gain an understanding of young women's experiences of their social media use and online self-presentation. The participants were women between the ages of 18-23 years. LÄS MER

  5. 5. ”Sexig men inte för desperat” : En kvalitativ studie om kvinnor och mäns framställning på dejtingappen Tinder

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Emmy Engman; Isabell Pucher; [2017]
    Nyckelord :Tinder; nätdejting; personal branding; genus; sexualitet; normer; ideal;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen har varit att undersöka hur unga heterosexuella män och kvinnor framställer sig på dejtingappen Tinder. För att undersöka detta har tio manliga och kvinnliga tinderprofiler analyserats och sex semistrukturerade intervjuer med tre män respektive tre kvinnor genomförts. LÄS MER