Sökning: "sexuell läggning"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden sexuell läggning.

  1. 1. Critical Race Theory och Queer Legal Studies i en svensk kontext : Regeringsformen 2 kap. 12 § – Ras och Sexuell läggning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Agnes Gustafsson; [2024]
    Nyckelord :Race; Sexual Orientation; discrimination; Critical Race Theory; Queer Legal Studies; LGBTQ ; Queer; White Understanding; Ras; Sexuell läggning; Diskriminering; Critical Race Theory; Queer Legal Studies; Intersektionalitet; CRT; QLS; Rasism; Strukturell diskriminering; HBTQIA ; HBTQI; Queer; Queerteori; Kritiska vithetsstudier; Regeringsformen; Legal storytelling; Narrativt berättande; Homosexuell; Etnicitet; Hudfärg; Könsuttryck; Könsidentitet; Vit förståelse; Skattefjällsdomen; Girjasdomen; NJA 1981 s. 1 ”Skattefjällsdomen”; NJA 2020 s. 3 ”Girjasdomen”;

    Sammanfattning : This essay examines the theories of Critical Race Theory (CRT) and Queer Legal Studies (QLS). CRT scholars argue that racism is not simply the product of individual prejudice but is also embedded in the legal system and other institutions. LÄS MER

  2. 2. Att förstå online grooming : Barnens utsatthet av grooming och förövarnas groomingstrategier

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS)

    Författare :Zahra Azizi; [2023]
    Nyckelord :grooming; offender; children; internet; strategies; grooming; strategier; barn; internet; förövare;

    Sammanfattning : Grooming is a well-known social problem in today's society. It has been studied by researchers and therefore is it neither new nor restricted to the offline grooming happening out in the open. LÄS MER

  3. 3. Kom ut och kom in : Hbtq-flyktingars trovärdiga och icke trovärdiga berättelser under asylutredningar i Sverige

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för etnologi, religionshistoria och genusvetenskap

    Författare :Gabriel Sjöwall; [2021]
    Nyckelord :hbtq; flykting; asyl; Migrationsverket; berättelse; trovärdighet; narrativ analys; heteronormativitet;

    Sammanfattning : Studien undersöker vilka erfarenheter, handlingar och omständigheter som hbtq-flyktingar inkluderar i sina asylberättelser under utredningar hos Migrationsverket och i migrationsdomstolarna, och vilka berättelser som uppfattas som trovärdiga respektive icke trovärdiga av asylhandläggare och domstolarna. Material består av domstolsmaterial från 10 asylärenden som åberopar fruktan för förföljelse på grund av sexuell läggning, könsidentitet och/eller könsuttryck, samt intervjuer med två tidigare hbtq-flyktingar, en tidigare handläggare på Migrationsverket och ett offentligt biträde. LÄS MER

  4. 4. Kvinnors upplevelse av sin sexuella hälsa under klimakteriet : En litteraturstudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Shanga Hamasaeed; Hassan Hussen; [2021]
    Nyckelord :klimakteriet; upplevelse; sexualitet; sexuell dysfunktion; kvinnlighet; skyldighet; sexuell hälsa; kvalitativ innehållsanalys; transition; transkulturell omvårdnad; kulturella aspekter; lidande;

    Sammanfattning : Abstrakt Bakgrund: Sexuell hälsa är ett tillstånd av fysiskt, psykiskt, socialt och emotionellt välbefinnande i förhållande till sexualitet. Det handlar inte bara om frånvaro av sjukdom, sexuell dysfunktion eller svaghet, det krävs ett respektfullt och positivt synsätt till sexualitet och relationer. LÄS MER

  5. 5. Att synliggöra De Andra : En kvalitativ läromedelsanalys av mångfald i tre historieläroböcker för årskurs 4 – 6.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Beatrice Bråstad; Elin Skarin; [2021]
    Nyckelord :Didaktik; mångfald; intersektionalitet; identitet; normer; maktstrukturer; historieläroböcker; läromedelsanalys.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att analysera hur mångfald representeras i tre historieläroböcker för årskurserna 4–6 utifrån ett intersektionellt perspektiv med utgångspunkt i normer och maktstrukturer. Följande frågeställningar ligger till grund för analysen: I vilken utsträckning och i vilka sammanhang representeras annan etnisk eller utomeuropeisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, kön, annan könsidentitet eller annat könsuttryck, sexuell läggning samt funktionsnedsättning i de valda historieläroböckerna? Vilka normer och maktstrukturer reproduceras i de valda historieläroböckerna utifrån ett intersektionellt perspektiv? Metoden som används är en kvalitativ innehållsanalys av text, bildtext och bilder. LÄS MER