Sökning: "sfi D"

Visar resultat 6 - 10 av 57 uppsatser innehållade orden sfi D.

  1. 6. SFI-elevers syntaktiska utveckling från C- till D-nivå : En jämförelse med processbarhetsteorin som analysmodell

    L3-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Ann Margaretha Fredriksson; [2021]
    Nyckelord :svenska som andraspråk; processbarhetsteorin; syntax; topikalisering; bisats; processning; automatisering; emergence criterion;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att utvärdera hur elever på SFI utvecklar de syntaktiska kunskaperna i det svenska språket. Utifrån ett skriftligt nationellt prov jämfördes 15 elever på C-nivå med 15 elever på D-nivå. Texternas syntax analyserades med fokus på ordföljd vid topikaliserade huvudsatser samt bisatser. LÄS MER

  2. 7. "Förlåt mig, jag kan inte." : Pragmatisk kompetens vid avböjande hos vuxna andraspråksinlärare på sfi.

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för språkdidaktik

    Författare :Annsofie Engborg; [2021]
    Nyckelord :pragmatisk kompetens; avböjande; talhandling; artighet i ett andraspråksperspektiv; svenska för invandrare;

    Sammanfattning : Föreliggande studie undersöker pragmatisk kompetens hos vuxna interimspråkstalare med syfte att studera hur de uttrycker sig när de avböjer ett erbjudande, en inbjudan och en vädjan. Studien lutar sig mot Celce-Murcias (2008) modell av kommunikativ språkförmåga där pragmatisk kompetens innefattar förmågan att uttrycka sig på ett för situationen, mottagaren och intentionen adekvat sätt. LÄS MER

  3. 8. Ursäkta, vad betyder "allas lika värde"? : En kvalitativ studie om SFI-elevers erfarenheter av värdegrundsarbete i undervisningen under covid-19-pandemin

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Paraskevi Karapostoli; Elisabeth Holm; [2021]
    Nyckelord :likabehandlingsplan; värdegrundsarbete; svenska för invandrare; SFI; Komvux; kommunal vuxenutbildning; covid-19; covid-19-pandemi; coronapandemi;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka om elever inom kommunal vuxenutbildning i svenska för invandrare (SFI) tar till sig och förstår skolans arbete med värdegrund under den rådande pandemin som har lett till att undervisningen bedrivs på distans. Studien utgår från följande frågeställningar: Vilken erfarenhet av värdegrundsarbete har elever inom SFI? Hur upplever eleverna att deras egna kulturer representeras i klassrummet? Som redskap vid datainsamlingen används en kvalitativ metod med semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  4. 9. Avkodning eller lässtrategier? : En undervisningsstudie i läsförståelse med vuxna andraspråkselever i SFI, kurs D.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Avd för utbildningsvetenskap och språk

    Författare :Tina Arnold; [2021]
    Nyckelord :Vuxna andraspråkinlärare; SFI; läsförståelse; fonologisk medvetenhet; avkodning; lässtrategier; reciprok undervisning.;

    Sammanfattning : Bakgrund: Vuxna kortutbildade SFI-elever på D-kurs som inte klarar kunskapskraven i läsförståelse under förväntad tid kan tappa motivationen, vilket resulterar i avbrott och mycket frånvaro. Mot bakgrund av att försöka ge en effektiv undervisning i de kunskaper de saknar finns behov av effektiv kartläggning och följande undervisning med ett innehåll som fyller kunskapsluckorna. LÄS MER

  5. 10. APPLICATION OF PROCESSABILITY THEORY TO SFI STUDENTS’ L2 WRITING COMPETENCIES

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Reyhaneh Tajgardoun; [2020-01-22]
    Nyckelord :Swedish as a second language; language acquisition; L2 writing; morphology; processability theory;

    Sammanfattning : Aim: The main purpose of this study is to study the written proficiency of SFI students at different morphological learning levels, and their ability to conjugate verbs, nouns, and adjectives using a wordless children book (frog-story). Theory: This study tries to link SFI levels of written proficiency to the levels of Pienemann hierarchy of language learning. LÄS MER