Sökning: "sfi organisation"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden sfi organisation.

  1. 1. Det är allting samtidigt: : En studie av sång som undervisningsmetod i svenska som andraspråk för vuxna

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Svenska som andraspråk

    Författare :Mona Nykänen; [2019]
    Nyckelord :sång; musik; svenska som andraspråk; SVA; svenska för invandrare; SFI; språkintroduktion; SPRINT; vuxna; ordinlärning; uttal; undervisning; L2;

    Sammanfattning : I denna kvalitativa studie undersöks sång som undervisningsmetod i svenska som andraspråk (SVA) för vuxna. Studien har ett induktivt perspektiv och utgår från några körledares, lärares och utbildningsledares kunskaper, erfarenheter och tankar, alla inom verksamheter där sång används som undervisningsmetod i SVA för vuxna. LÄS MER

  2. 2. Från filmavtalet till en helstatlig filmpolitik – En fallstudie om Svenska Filminstitutets organisationsförändring

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)

    Författare :Malin Terne Försund; [2018]
    Nyckelord :Svenska Filminstitutet; SFI; organisationsförändring; medarbetare; kompentens; NPM;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att undersöka hur Svenska Filminstitutets förändringsarbete från filmavtal till en helstatlig filmpolitik har gått till och på vilket sätt det har påverkat medarbetarnas arbetsförhållanden. För att undersöka förändringsarbetet ur ett medarbetsperspektiv genomfördes tre intervjuer med tre medarbetare från Svenska Filminstitutet, alla verksamma vid enheten för filmstöd. LÄS MER

  3. 3. Religiösa värderingar hos muslimska SFI-elever

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Religionshistoria

    Författare :Jan Andersson; [2016]
    Nyckelord :SFI elev muslim värdering enkät attitydfrågor statistisk analys moral sharia fundamentalism;

    Sammanfattning : Den som säger sig tillhöra en viss religion kan i praktiken vara mer eller mindre troende, eller inte troende alls. Det kan handla om att man firar vissa högtider men utan att särskilt bry sig om deras religiösa innebörd, eller att man ibland deltar i gudstjänster och ber någon gång i månaden, eller ett liv iständig hågkomst av Guds närvaro. LÄS MER

  4. 4. Språkpolitik i Sverige och Tyskland : En kontrastiv studie med fokus på organisation av andraspråksundervisning för nyanlända vuxna invandrare

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Svenska som andraspråk

    Författare :Marion Garske; [2014]
    Nyckelord :Språkpolitik; invandringspolitik; SFI; integrationskurs; migration; språklag; språktest;

    Sammanfattning : Syftet med min studie var att belysa och jämföra språkpolitiken i Sverige och Tyskland med särskilt fokus på styrdokument som gäller språkundervisning av nyanlända vuxna invandrare. Frågeställningarna som studien skulle besvara var följande: Vad är det som anges i den nationella lagstiftningen om den enskildes tillgång till språk både vad gäller modersmål och andra språk? Hur organiseras undervisningen i andraspråk för vuxna nyanlända i Sverige respektive Tyskland? Vilka likheter och skillnader finns mellan Tyskland och Sverige vad gäller organisation av andraspråksutbildning för nyanlända vuxna? Jag använde mig av en kvalitativ metod, där materialurvalet bestod av tyska och svenska lagtexter inom relevant område. LÄS MER

  5. 5. Ordbildningsundervisningskunskaper : En studie av sfi-lärares kunskaper om ordförråd och ordbildning i det svenska språket

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Ingela Eriksson; [2014]
    Nyckelord :ordförråd; ordbildning; ordkunskap; läsförståelse; explicit undervisning om ord; svenska för invandrare;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att kartlägga yrkesverksamma sfi-lärares kunskaper om ordförråd och ordbildning i svenska språket och vad de anser vara bra undervisning i detta ämne. Frågeställningarna är vilka grundläggande kunskaper sfi-lärare har om ordförrådets uppbyggnad och organisation hos enskilda språkanvändare, vilka grundläggande kunskaper de har om det svenska ordbildningssystemet och vad man anser vara god undervisning i ordkunskap. LÄS MER