Sökning: "sfi uppsats"

Visar resultat 1 - 5 av 61 uppsatser innehållade orden sfi uppsats.

  1. 1. Hur autentiska är dialoger i sfi-läromedel? En jämförande studie av kommunikativ kompetens i olika samtal.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Emma Skoglund; [2018-02-08]
    Nyckelord :samtal; läromedelsdialog; sfi; kommunikativa kompetenser; Conversation Analysis; andraspråksutveckling;

    Sammanfattning : Denna studies syfte var att jämföra två dialoger från sfi-läromedel med två liknande dialoger inspelade i en autentisk kontext för att undersöka om, och i så fall hur inter-aktionen skiljde sig åt. Utifrån denna jämförelse undersöktes vilka kommunikativa kompetenser läromedelsdialogerna och dess tillhörande material fokuserar på. LÄS MER

  2. 2. Varför talar inte praktikanten? En fallstudie om en SFI-studerandes interaktion på en praktikplats på landsbygden

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Michiyo Miyamoto; [2018-02-08]
    Nyckelord :SFI; etablering; praktik; andraspråksinlärare; målspråkstalare; interaktion; språkideologi; identitet; investering;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att redogöra för en fallstudie om hur en SFI-studerandesidentiteter, den sociala kontexten av dennes liv samt den sociala och ideologiskakontexten av såväl kommunens arbetsmarknad som dennes praktikplats på landsbygdenformar SFI-studerandens investering i att tala. Studien handlar om en SFIstuderandesom började sin praktik på en förskola i en landsbygdskommun. LÄS MER

  3. 3. Hur går det till? : En uppsats om fem SFI-lärares undervisning med digitala verktyg

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Svenska som andraspråk

    Författare :Camilla Nordgren; [2018]
    Nyckelord :Svenska som andraspråk SVA ; Svenska för invandrare SFI ; digitala verktyg; IT IKT ; undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att skapa kunskap om lärares arbete med digitala verktyg i SFI-undervisningen. Dels att kartlägga vilka digitala verktyg som används i SFI-undervisningen och hur dessa används. Dels att studera lärarnas upplevelser av hur detta påverkar deras arbete och elevernas undervisning. LÄS MER

  4. 4. Processbarhet och SFI : En jämförande studie av nationella prov på SFI D-nivå enligt processbarhetsteorin

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Samir Jadari; [2018]
    Nyckelord :Processbarhetsteorin; sfi D; nationella prov; inlärningsnivåer; syntax; morfologi;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande uppsats är att analysera några texter skrivna av vuxna inlärare på kurs D på SFI och betygsatta med E respektive A utifrån processbarhetsteorin och beskriva på vilken nivå enligt teorin dessa inlärare befinner sig på samt jämföra målgrupperna vad gäller morfologin och syntaxen. Jag har analyserat 20 elevtexter, 10 betygsatta med E och 10 med A och sammanställt resultaten i fyra tabeller uppdelade i två – morfologi och syntax. LÄS MER

  5. 5. Ordinlärning och inlärningsstrategier i några undervisningsgrupper på SFI kurs C och i några läromedel för SFI kurs C

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Therese Mouchard; [2017-09-22]
    Nyckelord :Svenska som andraspråk; SFI; läromedel; ordinlärning; inlärningsstrategier;

    Sammanfattning : Undersökningen i denna uppsats behandlar ordinlärning och strategier för detta inom några undervisningsgrupper på SFI kurs C och i några läromedel inom SFI för kurs C. Då ett rikt ordförråd är av stor vikt för en andraspråksinlärare så ställer jag mig därför här frågan om hur ordinlärning kan gå till i undervisningen för SFI kurs C och huruvida läromedlen för SFI kurs C tar upp detta i läroböcker. LÄS MER