Sökning: "sfi-läromedel"
Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade ordet sfi-läromedel.
1. Vad utelämnas? : - En kritisk granskning av sfi-läromedel
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)Sammanfattning : Detta arbete är en kritisk textanalys av två läromedel avsedda för svenska för invandrare(SFI) kurs D. Analysen baseras på kritisk diskursanalys, normkritisk forskning ochkritiska vithetsstudier. LÄS MER
2. Könsrepresentation i läromedel för sfi : En analys av läromedel som används i sfi-undervisningen
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)Sammanfattning : Läromedel utgör ofta en central del av undervisningen inom svenska för invandrare. Marknaden för dessa läromedel är bred med många aktörer, men saknar granskande organ. Valet av läromedel faller därför på läraren. LÄS MER
3. Effektivare läromedel för sfi? : Läsbarhet och språkliga förändringar i sfi-läromedel över tid
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språkSammanfattning : .... LÄS MER
4. Ingrid eller Ibrahim - betydelsen av namn i SFI : En jämförande diskursanalys av två SFI-läromedel från år 2002 och 2021
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/LärarutbildningenSammanfattning : Textbooks within Swedish for Immigrants aims to teach immigrants the Swedish language and help them understand Swedish society. But one can ask: is there a representative picture of all people in Swedish society in these textbooks? This study aims to analyze which discourses are made visible regarding what kind of people are represented in textbooks for Swedish for Immigrants. LÄS MER
5. Hur autentiska är dialoger i sfi-läromedel? En jämförande studie av kommunikativ kompetens i olika samtal.
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språketSammanfattning : Denna studies syfte var att jämföra två dialoger från sfi-läromedel med två liknande dialoger inspelade i en autentisk kontext för att undersöka om, och i så fall hur inter-aktionen skiljde sig åt. Utifrån denna jämförelse undersöktes vilka kommunikativa kompetenser läromedelsdialogerna och dess tillhörande material fokuserar på. LÄS MER