Sökning: "sfi-studerande"

Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade ordet sfi-studerande.

  1. 1. ”VAD HÄNDER EFTER SFI?” : En kvalitativ studie om SFI-studerandes möjligheter och utmaningar inför framtida karriärval

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Jennie Blomgren; [2023]
    Nyckelord :SFI; Studie- och yrkesvägledare; karriärval; nyanländ; vuxenutbildning; integration.;

    Sammanfattning : Att integrera som nyanländ i Sverige och komma in på arbetsmarknaden kan vara en tuff resa. Det svenska utbildningssystemet kan vara en utmaning och att någonstans i lärande processen kan den nyanlända behöva vägledning av en studie- och yrkesvägledare. LÄS MER

  2. 2. SFI… språkinlärning och mycket mer : En studie om hur SFI-studerande upplever SFI:s påverkan på att integreras i det svenska samhället

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Birhat Ibrahim; [2022]
    Nyckelord :SFI; arbetsmarknad; svenska samhället; invandring;

    Sammanfattning : Jag valde att göra en kvalitativ studie om hur SFI-studerande upplever skolans påverkan på deras möjligheter att integreras i det svenska samhället. Jag genomförde en undersökning som del i min utbildning till lärare med syfte att ta reda på och få en uppfattning av hur skolans påverkan på integrationsprocessen uppfattas av SFI-studerande. LÄS MER

  3. 3. ”I framtiden kanske det kommer. Jag blir som svensk.” : En studie om narrativa identiteter och språkutveckling hos fyra eritreaner på sfi.

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Svenska som andraspråk

    Författare :Martina Nordqvist; [2020]
    Nyckelord :Identity; second language education; narrative; repertoire; language practices; race; identitet; etnopoetisk metod; repertoar; språkpraktiker; makt; narrativ;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka hur fyra sfi-studerande (svenska för invandrare) av eritreanskt ursprung upplever sin egen språk- och identitetsutveckling genom sina egna livsberättelser. Materialet har insamlats via djupintervjuer och ett fokusgruppsamtal, transkriberats enligt etnopoetisk metod och sedan analyserats utifrån ett etnografiskt-narrativt perspektiv. LÄS MER

  4. 4. Litteracitetsutveckling för vuxna illitterata SFI-elever : En kvalitativ studie om arbetssätt i alfabetiseringsundervisningen

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Svenska som andraspråk

    Författare :Seryani Janette; [2020]
    Nyckelord :Alfabetisering; grundläggande litteracitetsutveckling; illitterat; modersmål och SFI.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att ta reda på några SFI-lärares arbetssätt i sin undervisning för att lära illitterata SFI-studerande elever det svenska språket i både läs och skrift. Studien grundar sig på fyra kvalitativa intervjuer med SFI-lärare. LÄS MER

  5. 5. "Man måste tala med händer och fötter" : En kvalitativ intervjustudie om hur sfi-elever upplever språkinlärning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Harry Lahtinen; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att få en ökad förståelse för hur elever inom sfi upplever den egna språkinlärningen i samband med utbildningstiden på sfi. Frågeställningen är följande: Vilka faktorer påverkar elevernas språkinlärning i svenska som andraspråk i skolan samt under fritiden enligt dem själva? Studien använde kvalitativa semistrukturerade intervjuer som metod. LÄS MER