Sökning: "shabandari"

Hittade 2 uppsatser innehållade ordet shabandari.

  1. 1. Kunskapsuppdraget vs demokratiuppdraget : En studie av grundskollärares syn på skolans och lärarens roller och uppdrag

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Gajane Shabandari; [2015]
    Nyckelord :läroplansteori; grundskollärare; intervju; enkät; kunskap; fostran; demokrati.;

    Sammanfattning : Studien syftar till att synliggöra verksamma grundskollärares syn på skolans roll och uppdrag i samhället, relationen mellan skolans kunskapsuppdrag och demokratiuppdrag samt lärarens roll och uppdrag i skolan i relation till aktuella styrdokument. Forskningsfrågorna för studien är följande: ● Hur ser verksamma grundskollärare på skolans roll och uppdrag i samhället? ● Hur ser dessa lärare på skolans kunskapsuppdrag respektive demokratiuppdrag? ● Hur ser dessa lärare på lärarens roll och uppdrag i skolan? ● Hur förhåller sig lärarnas uttalanden till Lgr 11 och Skollagen? För att besvara dessa frågor har det gjorts kvalitativa intervjuer av fem verksamma grundskollärare samt en webbenkät för att få fram lärares åsikter, detta utifrån ett läroplansteoretiskt perspektiv. LÄS MER

  2. 2. Värdegrund och likabehandling i en konfessionell skola : En fallstudie av Livets Ords Kristna Skola.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Gajane Shabandari; [2014]
    Nyckelord :fristående skola; konfessionell skola; värdegrund; likabehandling; public good; private good; föräldrarätt; kvalitativ textanalys.;

    Sammanfattning : Denna uppsats syftar till att analysera på vilka grunder en konfessionell skola utformar sin värdegrund och arbete mot kränkande behandling, utifrån en fallstudie av Livets Ords Kristna Skola. Dessa frågeställningar är grunden till uppsatsens syfte:  På vilka argument grundar skolan sin målsättning och likabehandlingsplan?  Hur präglas skolans värdegrundsarbete av den religiösa profilen?  Vilka texter hänvisar skolan till i sina dokument?  Är innehållet i dokumenten förenligt med den aktuella läroplanens värdegrund?  Hur framträder konsekvenserna av föräldrars rätt till att välja utbildning i dokumenten? Den metod som har använts är en systematiserande kvalitativ textanalys med målet att klargöra tankestrukturen i texterna. LÄS MER