Sökning: "signaleffekter"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade ordet signaleffekter.

  1. 1. Green Bonds : A study on the signaling effects of issuing green bonds in the Swedish real estate sector

    Master-uppsats, KTH/Fastighetsekonomi och finans

    Författare :Sophia Solberg; Wilma Olofsson; [2023]
    Nyckelord :Green bonds; Sustainability; Stock Market Reaction; Signaling Theory; Efficient Market Hypothesis; Real Estate Sector; Gröna Obligationer; Hållbarhet; Marknadsreaktioner; Signaleringsteorin; Effektiv Marknadshypotes; Fastighetssektorn;

    Sammanfattning : Green bonds have rapidly increased in popularity over the past years, and are often seen as afacilitator in achieving the Paris Agreement of limiting global warming to 2°C. The Swedishreal estate sector is one of the most frequent issuers in the Swedish green bond market, as itstands for 49% of the total volume outstanding. LÄS MER

  2. 2. Lock-up avtalens påverkan på förstadagsavkastningen

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Marcus Lundberg; Niclas Hermansson; Daniel Rosengren; [2017]
    Nyckelord :Lock-up agreement; Initial public offerings; Information asymmetry; First-day returns; Nasdaq OMXS; First North Stockholm; Lock-up avtal; börsintroduktioner; informationsasymmetri; förstadagsavkastning; Nasdaq OMX Stockholm; Business and Economics;

    Sammanfattning : Titel: Lock-up Avtalens Påverkan på Förstadagsavkastningen - En studie på svenska marknaden mellan åren 2010 och 2017 Seminariedatum: 2017-05-31 Kurs: FEKH89, Examensarbete i Finansiering på kandidatnivå, 15 hp Författare: Niclas Hermansson, Marcus Lundberg, Daniel Rosengren Handledare: Susanne Arvidsson Nyckelord: Syfte: Studien syftar till att undersöka lock-up avtalens betydelse för börsintroduktioner på svenska börsen mellan åren 2010-2017. Mer specifikt undersöks existensen av ett lock-up avtal, den aktuella lock-up längden och lock-up mängdens påverkan på förstadagsavkastningen. LÄS MER

  3. 3. Kvinnligt entreprenörskap och signaleffekter - Kan crowdfunding-sammanhang modifiera effekterna?

    C-uppsats, Handelshögskolan i Stockholm/Institutionen för marknadsföring och strategi

    Författare :Alice Gemvik; Ebba Ljungberg; [2016]
    Nyckelord :gender stereotypes; female entrepreneurship; signalling; extended effects; crowdfunding;

    Sammanfattning : Previous research has confirmed that women are believed to be less suitable entrepreneurs compared to men. The fact that advertising still frequently portrays women as inferior to men, with less competence and intellect, could be a reason for how they are perceived as entrepreneurs. LÄS MER

  4. 4. Europeiska centralbankens okonventionella penningpolitik - En eventstudie om penningpolitikens effekt under finanskrisen och den europeiska skuldkrisen

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Nationalekonomi

    Författare :Isabell Henriksson; Niclas Lindegren; [2016]
    Nyckelord :unconventional monetary policy; quantitative easing; credit policy; signal effects; European; okonventionell penningpolitik; kvantitativa lättnader; kreditpolicys; signaleffekter; Europeiska;

    Sammanfattning : Den finansiella krisen följt av den europeiska skuldkrisen har inneburit ett nollränteläge där möjligheten att bedriva penningpolitik har försvårats då marginaleffekten av att sänka styrräntan avtagit samtidigt som finanspolitiken varit kraftigt begränsad. Istället har Europeiska centralbanken (ECB) blivit tvungna att ägna sig åt okonventionella åtgärder, som kvantitativa lättnader och förändrade kreditpolicys. LÄS MER

  5. 5. Signalist? Javisst!: En kvantitativ undersökning om signaleffekter av reklamframförande via ljud

    C-uppsats, Handelshögskolan i Stockholm/Institutionen för marknadsföring och strategi

    Författare :Karin Rimbäck; Johanna Sjöblom; [2010]
    Nyckelord :signal theory; audio performance; market communication; effective advertising; radio;

    Sammanfattning : The Swedish population is today exposed to more ads than ever. The number of advertising channels is growing, as well as the number of companies and their advertising expenses. As the products are becoming more alike, the harder it gets for the companies to convince the consumers their product is better than their competitors’. LÄS MER