Sökning: "signalteorin"

Visar resultat 21 - 25 av 58 uppsatser innehållade ordet signalteorin.

  1. 21. Ungdomars teoretiska väg till gängkriminalitet.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Kriminologi

    Författare :Marcus Svedqvist; Terese Larsson; [2020]
    Nyckelord :Signalteori; Differential Association; Gatugäng; Selektion; Ungdomsbrottslighet; Brottslighet;

    Sammanfattning : Den här är en översiktsstudie som syftar till att presentera en bild av forskningen relaterad till ungdomar som ansluter sig till gatugäng och utvecklingen av deras kriminella beteende. Relevanta studier har analyserats med hjälp av två teorier; signalteorin som ser till signaler mellan gäng och deras potentiella rekryter och teorin om differentiella associationer som argumenterar för att ett kriminellt beteende är inlärt genom kontakter med pro-kriminella influenser. LÄS MER

  2. 22. Hållbarhetsredovisning i tre branscher : En komparativ innehållsanalys av nio svenska företags hållbarhetsrapporter

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

    Författare :Olivia Stener; Pernilla Siverot; [2020]
    Nyckelord :Sustainability reporting; CSR; TBL; Signaling Theory; GRI; Stakeholders; Legitimacy; Hållbarhetsredovisning; CSR; TBL; Signalteori; GRI; Intressenter; Legitimitet;

    Sammanfattning : Datum:                    9 juni 2020 Nivå:                        Kandidatuppsats i företagsekonomi, 15 hp Institution:              Akademin för Ekonomi, Samhälle och Teknik, Mälardalens högskola Författare:              Pernilla Siverot       Olivia Stener                                    (97/04/01)               (97/11/09)        Titel:                        Hållbarhetsredovisning i tre branscher: En komparativ innehållsanalys av nio svenska företags hållbarhetsrapporter Handledare:            Esbjörn Segelod Nyckelord:              Hållbarhetsredovisning, CSR, TBL, Signalteori, GRI, Intressenter,  Legitimitet Frågeställning:       Hur framställer företag i branscherna telekommunikation, livsmedel och medicin sina hållbarhetsrapporter utifrån kravet på väsentlighet? Syfte:                       Denna studie syftar till att analysera hållbarhetsrapporter utifrån vad företagen själva anser vara väsentligt, med fokus på signalteorin och andra kompletterande teorier. Detta genom att analysera hållbarhetsrapporter inom de tre branscherna telekommunikation, livsmedel och medicin. LÄS MER

  3. 23. Utdelningspolicy i Svenska Företag : En kvantitativ studie som undersöker finanskrisens effekter på svenska företags utdelningspolicy

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Anna Styf; Augustine Iranyongeye; [2019]
    Nyckelord :Utdelningspolicy; utdelning; finanskrisen; investerare; företagsledare;

    Sammanfattning : Finanskrisen 2007–2009 började i USA och spred sig över hela världen. Sverige påverkades också av den genom att bland annat landets export minskade, vilket bidrog till att BNP minskade. LÄS MER

  4. 24. Utbetalningspolitikens signalvärde : En studie av svenska företags val av utbetalningspolitik och deras resultatkvalitet

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Erik Hammarstedt; Victor Lundqvist; [2019]
    Nyckelord :Resultatkvalitet; Utbetalningspolitik; Aktieåterköp; Aktieutdelning; Signalteorin; Nasdaq Stockholm.;

    Sammanfattning : Resultatkvalitet är ett viktigt koncept för företags intressenter, men det är även svårt att bedöma. Tidigare forskning finner att utbetalningspolitiken utgör ett taktiskt val, därför undersöker denna studie om skillnader i resultatkvalitet återfinns mellan företag som genomför aktieåterköp respektive aktieutdelning. LÄS MER

  5. 25. Aktieavkastning vid produktlansering

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Niklas Romberg; Andreas Liss; [2019]
    Nyckelord :produktlanseringar; effektiva marknadshypotesen; signalteorin; förannonsering; företagsstorlek; eventstudie; datorspelsbranschen;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen undersöker vilken effekt förannonserade produktlanseringar har på företagsvärderingar inom datorspelsbranschen. Genom att utföra en eventstudie på produktlanseringar observeras marknadens kortsiktiga reaktioner. Urvalet består av spellanseringar av noterade datorspelsutvecklande bolag under tidsperioden 2010–2018. LÄS MER