Sökning: "simkunnighet gih"

Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade orden simkunnighet gih.

  1. 1. Sjöbjörn eller Landkrabba? : En undersökning av självskattning- och faktiskt resultat vad gäller simning och vattenlivräddning hos unga vuxna

    M1-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Daniel Olsen; [2020]
    Nyckelord :Simning; simtest; simförmåga; simkunnighet; livräddning; vattenlivräddning; livräddningstest; enkätundersökning; observation; självbedömning; självskattning; egenskattning;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Uppsatsen undersöker självskattning mot faktiskt resultat i förmåga till simning och livräddning i vatten hos unga vuxna.  1. Hur många av deltagarna anser sig ha förmåga till simning och vattenlivräddning?  2. LÄS MER

  2. 2. Simundervisning : - “...jag simundervisar inte, tycker inte jag. För jag har alldeles för lite tid för det.”

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Hedwig Brandt; Andreas Plate; [2018]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Abstract  Aim The aim of this study is to investigate how teachers in physical education (PE) in primary school (9th grade) are working with students who do not meet the requirement in the segment swimming. 1. In which way do the teachers interpret the requirements and the main content in Lgr 11, regarding swimming? 2. LÄS MER

  3. 3. "Jag bedriver inte simundervisning, jag kontrollerar simkunnighet." : en studie om hur idrottslärare bedriver och utformar sin simundervisning i grundskolan

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Emma Lindbäck; Jenny Nord; [2017]
    Nyckelord :Swimming education; swimming in school; physical education; teachers in physical education; frame factors; Simundervisning; simning i skolan; idrott och hälsa; idrottslärare; ramfaktorer;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet är att undersöka hur idrottslärare i grundskolan bedriver och utformar sin simundervisning. Vilka möjligheter eller hinder anser idrottslärare påverkar deras simundervisning? Hur gör idrottslärare för att alla elever ska nå kunskapskraven i simning? Hur konkretiserar idrottslärare kunskapskraven i simning? Metod Denna studie består av intervjuer utförda med sex idrottslärare på grundskolan. LÄS MER

  4. 4. Simning : en studie om idrottslärares uppfattning om och arbete med elevers simkunnighet

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Susanna Holmström; [2016]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syfte Syftet med denna studie har varit att undersöka idrottslärares uppfattning om och arbete med momentet simning i skolan. Syftet harlett fram till följande frågeställningar: Hur ser idrottslärarna på skolans simundervisning? Vilka faktorer påverkar idrottslärarens möjligheter att bedriva simundervisning? Hur tar idrottsläraren/skolan hänsyn till kulturella hinder vad gäller simundervisningen? Metod Fyra stycken kvalitativa intervjuer genomfördes med lärare i Idrott och hälsa som arbetade i olika kommuner runt om i Stockholm. LÄS MER

  5. 5. "Nej, vänta nu, den här kan ju inte simma" : En kvalitativ studie om sim- och vattenundervisning på gymnasienivå

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Evelina Messing; Cornelia Niklasson; [2016]
    Nyckelord :simundervisning; simkunnighet; säkerhet; gymnasiet; inramning; prestationskod; kompetenskod;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med studien är att undersöka på vilket sätt lärare i idrott och hälsa använder sig av sim- och vattenundervisning i ämnet idrott och hälsa på gymnasiet. Hur resonerar lärarna kring sin sim- och vattenundervisning på gymnasiet?  Hur motiverar lärarna valet att antingen inkludera eller exkludera sim- och vattenundervisning i ämnet idrott och hälsa?   Metod Denna studie bygger på en kvalitativ forskningsmetod där vi har intervjuat sex lärare i idrott och hälsa på gymnasiet utifrån halvstrukturerade intervjuer. LÄS MER