Sökning: "simma och hälsa"

Visar resultat 1 - 5 av 36 uppsatser innehållade orden simma och hälsa.

  1. 1. Kan du simma? : Ur ett skolperspektiv

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)

    Författare :Per Stiller; [2024]
    Nyckelord :kursplan; läroplan; idrott och hälsa; lärare i idrott och hälsa; simkunnighet;

    Sammanfattning : I den här studien är målen att undersöka eventuella utmaningar och hinder som lärare inom idrott och hälsa står inför vid momentet simning. Simning är nyckeln till att vara säker i vattnet och samtidigt ger det dig glädje av fritidsaktiviteter och träning i vatten. LÄS MER

  2. 2. Skippa språket, börja simma! : En kvalitativ studie om lärare i idrott och hälsas erfarenheter i simundervisning med nyanlända elever

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)

    Författare :David Svensson; Joan Palacios Catasus; [2020]
    Nyckelord :Swimming Methods; Newly arrived pupils; Physical Education and Health; Framework Theory; Habitus; SImningsdidaktik; Nyanlända elever; Idrott och hälsa; Ramfaktorsteori; Habitus;

    Sammanfattning : Sweden have strong cultural connections to water as well as movement inorby.These cultural connections also display in the mandatory school curriculum in physical education and health with a demand to swim 200 meters, of which 50 must be backstroke. LÄS MER

  3. 3. Lärares viljor, plikter, kunnande och möjligheter i relation till simning : En jämförande kvalitativ studie om idrottslärare i stad och landsbygds upplevelser kring simundervisning i årskurs 7-9.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Oskar Nilsson; Ida Jonsson; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet är att undersöka och jämföra hur lärare idrott och hälsa i årskurs 7-9 i storstad och på landsbygden tolkar, realiserar och upplever sina möjligheter att undervisa i delmomentet simning utifrån kursplanen i idrott och hälsa för såväl simkunniga som icke simkunniga elever. Frågeställningar: Hur tolkar och realiserar lärare i idrott och hälsa simundervisningen, utifrån kunskapskrav och det centrala innehållet? Hur upplever lärare i idrott och hälsa sina möjligheter att bedriva simundervisning för såväl simkunniga som icke simkunniga elever? Vilka faktorer påverkar lärare i idrott och hälsas möjligheter att bedriva simundervisning? Metod Studien har en kvalitativ ansats och halvstrukturerad intervju användes som metod. LÄS MER

  4. 4. Flyter kunskapskravet? : En kvalitativ intervjustudie om lärares tolkning och bedömning av simundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)

    Författare :Sara Modén; Calle Ljungberg; [2019]
    Nyckelord :Idrott och hälsa; Intervjuer; Kunskapskrav; Lärare; Läroplansteori; Simundervisning;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka aktiva lärares tolkning och bedömning av följande kunskapskrav; ”Eleven kan även simma 200 meter varav 50 meter i ryggläge” (Skolverket 2018:51f). Detta har genomförts med hjälp av kvalitativa intervjuer av en semistrukturerad karaktär där sex aktiva lärare i idrott och hälsa i grundskolans senare år, årskurserna 7–9, deltog i studien. LÄS MER

  5. 5. Tankar om simundervisning bland lärare i Idrott och Hälsa

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för kost- och idrottsvetenskap

    Författare :Christer Bengtsson; [2018-10-11]
    Nyckelord :didaktik; vattenvana; simning; simundervisning; lärare i Idrott och Hälsa;

    Sammanfattning : Bakgrund Att kunna simma är för oss en självklarhet, ändå är drunkning en av de vanligaste dödsorsakerna hos barn och ungdomar globalt. Simundervisning i skolan rekommenderas i hela världen och är ett prioriterat område i den svenska läroplanen för grundskolan. LÄS MER