Sökning: "simning hälsa"

Visar resultat 1 - 5 av 77 uppsatser innehållade orden simning hälsa.

  1. 1. Kan du simma? : Ur ett skolperspektiv

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)

    Författare :Per Stiller; [2024]
    Nyckelord :kursplan; läroplan; idrott och hälsa; lärare i idrott och hälsa; simkunnighet;

    Sammanfattning : I den här studien är målen att undersöka eventuella utmaningar och hinder som lärare inom idrott och hälsa står inför vid momentet simning. Simning är nyckeln till att vara säker i vattnet och samtidigt ger det dig glädje av fritidsaktiviteter och träning i vatten. LÄS MER

  2. 2. Tillsammans räddar vi liv? : En studie om HLR i skolan årskurs 7-9

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Ellen Pettersson; Johanna Söderqvist; [2023]
    Nyckelord :Cardiopulmonary resuscitation; CPR; school; physical education and health; teaching; teachers; grades 7-9; Hjärt-lungräddning; HLR; skola; idrott och hälsa; undervisning; lärare; årskurs 7-9;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar: Syftet med studien är att undersöka hur undervisning i hjärt-lungräddning kommer till uttryck i ämnet idrott och hälsa. För att uppnå studiens syfte kommer följande frågeställningar att besvaras: Hur tolkar lärare i ämnet idrott och hälsa styrdokumenten vad gäller HLR i årskurs 7-9? Hur undervisar lärare i HLR i årskurs 7-9? Vilka förutsättningar har lärare i idrott och hälsa att bedriva undervisning i HLR i årskurs 7-9?  Metod: Studiens metod är en kvalitativ ansats, varpå datainsamling har genomförts med semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  3. 3. Simundervisning i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Josefine Johnsson; [2022]
    Nyckelord :Idrott och hälsa; läroplansteori; ramfaktorteori; simundervisning;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker hur fem idrottslärare i ämnet idrott och hälsa arbetar med simundervisning. Vidare behandlar studien hur lärarna tolkar kunskapskravet för simning och vilka faktorer som påverkar idrottslärarens möjligheter till att bedriva simundervisning. LÄS MER

  4. 4. Är religion ett hinder för tjejer inom ämnet idrott och hälsa? : En kvalitativ studie om muslimska tjejers utmaningar i idrott och hälsa utifrån ett interkulturellt perspektiv

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Gabriella Bacchar; Sevinc Qurbanova; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställning: Syftet med denna studie var att undersöka muslimska tjejers upplevelser av deltagandet i idrottsundervisningen. Studiens frågeställningar var: - Upplever tjejerna att religionen medför hinder eller möjligheter i deltagandet i idrottsundervisningen? - I vilka/vilket delmoment har tjejerna upplevt hinder/möjligheter av att delta i undervisningen?    - Vilken kunskap upplever tjejerna att en idrottslärare är i behov av för att förstå muslimska tjejer i undervisningen?  - Upplever tjejerna att lärarna har kunskaper om deras religiösa bakgrund och i så fall kunnat arbeta utifrån det?   Metod: En kvalitativ intervjumetod har använts i studien med sex gymnasieelever från sex olika kommuner. LÄS MER

  5. 5. Religiösa utmaningar i ämnet Idrott och hälsa : En kvalitativ studie om hanteringen av en religiös mångfald i Idrott och hälsa utifrån ett interkulturellt perspektiv.

    Kandidat-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Taner Tanriverdi; [2020]
    Nyckelord :Idrottsundervisning; idrott och hälsa; skola; religion; interkulturell; interkulturalitet; andrafiering;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med studien är att undersöka idrottslärare på gymnasienivå, som arbetar på olika skolor lokaliserade i områden med varierande grad av kulturell mångfald, gällande deras erfarenheter kring religiösa utmaningar inom ämnet idrott- och hälsa. Studiens frågeställningar är: - Vilka religiösa utmaningar upplever lärarna existerar, i relation till ämnet idrott och hälsa? - Hur hanteras dessa religiösa utmaningar? - Vilka kompetenser anser lärarna vara viktigt vid hanterandet av utmaningar som kan uppstå, och hur kan man se på det utifrån det interkulturella perspektivet?   Metod En kvalitativ metod användes i studien, 4 idrottslärare från 3 olika kommuner intervjuades digitalt. LÄS MER