Sökning: "simple view of writing"
Visar resultat 1 - 5 av 23 uppsatser innehållade orden simple view of writing.
1. ”Då tänker vi undervisning utifrån de resultat man ser” : - Lärares uppfattningar om LegiLexis material i förebyggande arbete mot läs- och skrivsvårigheter
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/UtbildningsvetenskapSammanfattning : Syftet med denna kvalitativa studie är att beskriva hur förebyggande arbete mot läs- och skrivsvårigheter sker i praktiken med kartläggningsmaterialet LegiLexi, i årskurserna F-3. Genom att lyfta fram några lärares och speciallärares uppfattningar om att upptäcka, samt förebygga läs- och skrivsvårigheter, vill jag bidra med kunskap om hur detta arbete kan se ut. LÄS MER
2. Skrivundervisning på mellanstadiet : Lärarens påverkan på elevers skrivundervisning
M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)Sammanfattning : Denna undersökning kommer att behandla lärarens påverkan på elevernas skrivundervisning. Detta kommer göras genom en empirisk studie där relevant forskning ställs och analyseras med hjälp av den kognitivistiska modellen The simple view of writing, Herzbergs motivationsteori och Vygotskijs ideér om den proximala utvecklingszonen samt Jerome Bruners tankar om scaffolding. LÄS MER
3. Elever i skrivsvårigheter på högstadiet - svensklärares undervisning och samverkan med speciallärare
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : När elever lämnar grundskolan ska de ha utvecklat en adekvat skriftlig förmåga för vidare studier och arbetsliv. Många elever har skrivsvårigheter och behöver mer stöttning under lärandeprocessen, vilket kan vara en utmaning för lärarna. LÄS MER
4. Hur uppfattar elever skrivande? : - En kvalitativ intervjustudie om elevers uppfattning om skrivutveckling samt analoga och digitala skrivverktyg i skrivundervisningen
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : Digitaliseringen har fått ett större utrymme i skolans undervisning och kan leda till förändringar i skrivundervisningen. Elevers röster och åsikter behöver tas i beaktande när skrivundervisningen planeras. Syftet med studien är att belysa elevers uppfattningar om skrivutveckling, skrivundervisning samt analoga och digitala skrivverktyg. LÄS MER
5. Rektorers erfarenheter av att öka måluppfyllelsen : Kring elevers måluppfyllelse i språk-, läs- och skrivutveckling i förskoleklass och årskurs 1
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPISammanfattning : Syftet med den här studien var att fördjupa kunskapen och förståelsen kring fyra rektorers erfarenheter av att öka måluppfyllelsen i förskoleklass och i årskurs 1, gällande språk-, läs- och skrivutveckling. Rektorerna arbetar på fyra olika skolenheter. LÄS MER