Sökning: "simulering gymnasiet"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden simulering gymnasiet.

  1. 1. Enjämförelse mellan en digital laboration och en traditionell labortion i fysikundervisning : En fallstudie

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Aamir Hussain; Maryam Ebrahimi; [2023]
    Nyckelord :Physical educational technology; PhET-simulation; parallel coupling of an electric circut; electricity and electrical circuts; digital experiment; traditional experiment.; Fysisk utbildningsteknik; PhET-simulering; parallellkopplade elektrisk krets; elektricitet och elektriska kretsar; traditionell laboration; digital laboration.;

    Sammanfattning : Praktiska inslag i fysikundervisning spelar en betydande roll för elevernas lärande. Praktiska undersökande och utforskande arbetssätt gynnar elevernas kunskapsutveckling och deras uppfattning kring nya begrepp. LÄS MER

  2. 2. Användandet av digitala verktyg i gymnasiekemi : Digitala verktygs påverkan på kemiämnet utfrån lärar- och elevperspektiv.

    Magister-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Masuma Sultana; [2023]
    Nyckelord :digitala verktyg; upplevelse; kemiundervisning; lärande; gymnasiet; kemididaktik; simulering; animering.;

    Sammanfattning : Kemi anses vara ett svårt ämne eftersom elever kan tycka att det är utmanande att förstå ett makroskopiskt respektive ett mikroskopiskt perspektiv och framförallt förstå molekylmodeller med tredimensionell struktur. Olika studier visar på positiva effekter på elevers inlärning när de får använda digitala verktyg såsom simulering, animering med mera eftersom det kan leda till att elever kan skapa en bättre bild av och en ökad förståelse inom kemiämnet. LÄS MER

  3. 3. Företag som pedagoger : Hur gestaltas företagens didaktiska val i utbildningspaketen

    M1-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Claes Schrewelius; [2021]
    Nyckelord :divergent; frihetsgrader; gymnasiet; konvergent; laboration; medieneutral; mediespecifik; simulering; STEM; teknik; teknikprogrammet;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att få en förståelse för den didaktiska kopplingen mellan marknadsförda ”laborations-kit”/utbildningspaket, framtagna av Education Technology-företag, och det meningsskapande som dessa erbjuder. Med hjälp av syftesrelaterad textanalys, och begrepp från Lars Lindströms didaktiska läroprocesser och mer klassiska laborationsbegrepp, analyseras ”laborations-kit”/utbildningspaketens innehåll och inramning samt hur utbildningspaketen är gestaltade didaktiskt genom mål och medel. LÄS MER

  4. 4. Youtube, Ehinger, KRC och 100 till - analys av kemilärares digitala resurser

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Helene Widén; Björn Lundberg; [2018-03-01]
    Nyckelord :kemi; lärande; digitala resurser; IT; IKT; Youtube; simulering; video; film; interaktiva böcker; digitala lärspel; engelska; Phet; KRC; Ehinger; interaktiv;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att utifrån en sammanställning av kemispecifika digitala resurser kemilärarna anser värdefulla, en sammanställning vi först fick skapa, kunna undersöka vilken effekt lärarnas val av resurser kan få för undervisning och lärande i kemi. Bakgrunden är att datorer används alltmer i undervisningen, idag har nästan alla lärare och elever på gymnasiet tillgång till egen dator. LÄS MER

  5. 5. Spelar roll någon roll? : En undersökning om användning av rollspel och dess påverkan i undervisningen.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Pedagogiska institutionen

    Författare :Jens Lindström; [2013]
    Nyckelord :Rollspel; Simulering; Gymnasiet; Samhällskunskap;

    Sammanfattning : Arbetet handlar om hur elever uppfattar och påverkas av rollspel som undervisningsmetod för främst samhällskunskap. Syftet var att undersöka ifall att elevers syn på metoden överensstämde med litteratur på området samt vlka faktorer som kunde tänkas ha påverkan på hur elever uppfattade metoden. LÄS MER