Sökning: "simulering pedagogik"
Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden simulering pedagogik.
1. Möjligheterna med användning av motion capture för pedagogik i dans
Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)Sammanfattning : The use of motion capture, virtual reality and 3D animation are widely used within the entertainment sector, and simulation for training in a variety of industries. As the knowledge and technology for digital visualizations are continuously improving, the interest and areas of application are growing as well. LÄS MER
2. En simulerad yrkesroll? : Baudrillard, hyperrealitet och examensordningen
Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)Sammanfattning : Studien har undersökt huruvida den specialpedagogiska diskursen så som den presenteras i examensordningen kan sägas generera en hyperreell specialpedagogisk yrkesroll. Det empiriska materialet bestående av examensordningarna för specialpedagogutbildningen (1993-2017) har analyserats med diskursteoretisk metod för att sedan placeras i relation till Jean Baudrillards teorier om det postmoderna samhällets simulerade verklighet. LÄS MER
3. Algodoo som ett verktyg vid undervisning av kinetisk gasteori
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Fysikundervisningens didaktikSammanfattning : Simuleringar har visat sig vara ett användbart hjälpmedel inom fysikundervisningen, främst inom områden som är svåra att observera. Eftersom kinetisk gasteori är ett sådant område har det i den här uppsatsen undersökts hur användbart programmet Algodoo är för att simulera termodynamiska processer och på så sätt studera vad som sker i en gas. LÄS MER
4. Hur kan ledarskap läras ut och läras in? : en fallstudie om socionomstudenters ledarskapsundervisning
Master-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbeteSammanfattning : .... LÄS MER
5. Simulering eller demonstration i fysik undersvisning? : Hur olika typer av undervisningsformer påverkar begreppsförståelsen och inlärningen
Magister-uppsats, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Syftet med studien är att utvärdera hur olika typer av undervisningsformer påverkar begreppsförståelsen och inlärningen. Här jämförs datorsimuleringar med demonstrationer. Studien genomfördes på två grupper i Fysik A i årskurs 2 på gymnasiet, NV-programmet. LÄS MER