Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 66 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Alla har rätt till simundervisning, oavsett religion och kön : En intervjustudie om grundskollärares upplevelser och didaktiska strategier vid sim- och livräddningsundervisning.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)

    Författare :Hugo Milton; Filip Jansson; [2023]
    Nyckelord :Simning; livräddning; kultur; etnisk bakgrund; didaktisk; grundskollärare;

    Sammanfattning : The purpose of this study was to investigate how teachers relate to swimming and lifesaving teaching in school based on the opportunity for all students to participate, with a focus on girls with a Muslim background. The study used a qualitative semi-structured interview with predetermined questions. LÄS MER

  2. 2. Att bemöta elever i behov av särskilt stöd i idrott och hälsa : Sex idrottslärares erfarenheter av arbete med extra anpassningar och särskilt stöd

    M1-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Elin Norling; [2023]
    Nyckelord :idrott och hälsa; extra anpassningar; särskilt stöd; undervisning; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att undersöka och bidra med kunskap utifrån några idrottslärares erfarenheter av och förutsättningar för arbetet med extra anpassningar och särskilt stöd. I studien har det genomförts intervjuer med sex idrottslärare som undervisar på olika låg- och mellanstadieskolor. LÄS MER

  3. 3. Måluppfyllelse för simundervisning i grundskolan : En kvalitativ intervjustudie av idrottslärares uppfattningar av måluppfyllelse på mellan- och högstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Jonas Helghe; [2022]
    Nyckelord :swimming; physical education PE ; lifesaving; secondary school;

    Sammanfattning : Syftet med arbetet var att belysa mellanstadielärares och högstadielärares arbete med måluppfyllelsen för elever i simundervisning. Studien utgår från tre frågeställningar: Hur bedriver idrottslärare simundervisning utifrån de krav de har för elevers måluppfyllelse? Vilka uppfattningar har idrottslärare om simundervisning för elevers progression till måluppfyllelse av de kunskapskrav som är reglerad i Lgr 11? Vad i skolans organisation kan påverka måluppfyllelsen i simundervisning för eleverna? Sju idrottslärare verksamma på mellan- och högstadiet har intervjuats. LÄS MER

  4. 4. ”Det är jättebra att man kan låta dom som faktiskt är riktiga experter ta hand om det” : En intervjustudie med sex grundskolelärare om hur simundervisningen bedrivs för elever i årskurs 4–6.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Johanna Sühl; [2022]
    Nyckelord :Outsourcing; Pedagogical content knowledge; Content knowledge; simundervisning;

    Sammanfattning : The aim of this study has been to investigate how swimming-education is conducted in schools and if the PE-teachers feel that their knowledge about swimming is enough.Where and by whom is the swimming conducted? What role does the PE-teacher have during the swim practice? How does the teacher think their knowledge in swimming is compared to the criteria of swimming in the school? The method has been a qualitative interview-study, with teacher working in the years 4-6 in schools in Sweden. LÄS MER

  5. 5. Simundervisning i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Josefine Johnsson; [2022]
    Nyckelord :Idrott och hälsa; läroplansteori; ramfaktorteori; simundervisning;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker hur fem idrottslärare i ämnet idrott och hälsa arbetar med simundervisning. Vidare behandlar studien hur lärarna tolkar kunskapskravet för simning och vilka faktorer som påverkar idrottslärarens möjligheter till att bedriva simundervisning. LÄS MER