Sökning: "singing education"

Visar resultat 1 - 5 av 121 uppsatser innehållade orden singing education.

  1. 1. Att bedöma körsång : en fenomenografisk studie om musiklärares uppfattningar av bedömning i körsång på gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Olle Moensjö; [2023]
    Nyckelord :assessment; choir singing; grading; music education; upper secondary school;

    Sammanfattning : To assess choir singing is a phenomenon that has been researched for several decades.What has been relevant in previous research is what to assess in choir singing and howit ́s done. This study explore upper secondary choral teachers ́perception of assessmentin choir singing. LÄS MER

  2. 2. ”För eleven är ju i centrum, och vi är runt omkring” : – en kvalitativ studie om sångpedagogers arbete med mentala hinder i sångundervisning på gymnasiet

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Emilia Lundgren Andersson; [2023]
    Nyckelord :sångundervisning; sångpedagoger; strategier; hinder; bedömningsarbete;

    Sammanfattning : Studien undersöker hur sångpedagoger på gymnasiets estetiska program med inriktning musik, definierar och arbetar med olika mentala hinder i ämnet ”Instrument eller sång”. Studien undersöker också hur sångpedagoger arbetar med betygssättning och bedömning i relation till arbetet med mentala hinder. LÄS MER

  3. 3. Real-time visual feedback of emotional expression in singing

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Xuehua Fu; [2023]
    Nyckelord :Sound and Music Computing; Music Visualization; Cross-modal Feedback; Mapping; Music Expressivity; Multimodal Interaction; Ljud-och musikberäkning; Musikvisualisering; Korsmodal återkoppling; Kartläggning; Musikexpressivitet; Multimodal interaktion;

    Sammanfattning : The thesis project concerns the development and evaluation of a real-time music visualization system aimed at creating a multi-modal perceptual experience of music emotions. The purpose of the project is to provide singers with real-time visual feedback on their singing, to enhance their expression of emotions in the music. LÄS MER

  4. 4. Undervisning och bedömning i sång. En kvalitativ intervjustudie om sång i högstadiet i relation till Lgr11 och Lgr22 samt lärares metoder för elever i sångsvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Julia Eriksson; Karin Bäckström; [2023]
    Nyckelord :Bedömning; Högstadiet; Läroplan; Musikundervisning; Sång; Sångsvårighet; Sångundervisning; Tonträffning; Utbildningsvetenskap; Musikpedagogik Curriculum; Grading; Junior high school; Music education; Pitch matching; Singing; Singing difficulty; Singing teaching; Educational Science; Social Sciences; Performing Arts;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att bidra med kunskap kring musiklärares undervisning och bedömning av sång i årskurs 7–9 i förhållande till den nya läroplanen Lgr22, samt de metoder lärare använder för att hjälpa elever i sångsvårigheter att nå måluppfyllelse och utveckla tilltro till sin förmåga att sjunga; metoder som lärarens uppmuntran, kommunikation och verktyg för tonträffning. Olika perspektiv lyfts fram gällande genomförande av bedömning i sång, främst formativa, men även summativa med fokus på elevernas delaktighet. LÄS MER

  5. 5. Prestationsångest och nervositet i sångundervisning : En studie om sångpedagogers sätt att arbeta med prestationsångest och nervositet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Katariina Valli; [2023]
    Nyckelord :Performance anxiety; anxiety; stage fright; nervousness; socio-cultural perspective; community of praxis; Prestationsångest; ångest; scenskräck; nervositet; sångpedagog; sociokulturellt perspektiv; praxisgemenskap;

    Sammanfattning : This study examines how singing teachers experience students' nervousness and performance anxiety, what physical and intellectual tools they use to work with it and how they have learned to deal with students' nervousness and performance anxiety. The profession of a vocal coach is a socio-cultural profession – they learn from each other, from their students and through individual studies and education. LÄS MER