Sökning: "singing skills"

Visar resultat 1 - 5 av 29 uppsatser innehållade orden singing skills.

  1. 1. The Mind in Focus: The effects of various concentration strategies on musical performance

    Master-uppsats, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Sheridan Spangler; [2023]
    Nyckelord :mental training; concentration; focus strategies; mental skills; musical performance; Performing Arts;

    Sammanfattning : This paper investigates the efficacy of using various concentration strategies during musical performance in order to redirect the mind away from distracting thoughts and back to the present moment. I have recorded myself playing three different musical passages with four different mental focuses: physical sensations, technique, mental imagery, and internal singing. LÄS MER

  2. 2. Varför sjunger du? En kvalitativ studie om målsättning och drivkraft hos elever med funktionsvariationer

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Lina Johansson; [2022]
    Nyckelord :Elever med funktionsvariationer; Motivation; Salutogent förhållningssätt; Kreativ undervisning Students with functional variations; Salutogenic approach; Creative teaching; Performing Arts; Social Sciences;

    Sammanfattning : Studien ”Varför sjunger du? - En kvalitativ studie om målsättning och drivkraft hos elever med funktionsvariationer” är en kvalitativ intervjustudie där målet är att utforska elever med funktionsvariationer och deras motivation till att utvecklas inom sång och musik. Varför sjunger de och hur jobbar deras pedagoger med att ta reda på elevernas mål och även nå sina egna undervisningsmål? Eleverna i studien är mellan 20 och 25 år gamla och går eller har gått en eftergymnasial utbildning med musik-, bild-, och teaterinriktning för personer med kognitiva och intellektuella funktionsvarianter. LÄS MER

  3. 3. Aino K – barnen, kärleken och döden: En scenmusikalisk gestaltning av den finsk-estniska författaren Aino Kallas

    Master-uppsats, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Johanna Maria Fiskaali; [2022]
    Nyckelord :Kallas; Monologue play; Pylkkänen; Scriptwriter; The singer’s expanded role; Song translation; Stage musical performance; Performing Arts;

    Sammanfattning : Sammanfattning Det här masterarbetet är en processbeskrivning av hur monologpjäsen Aino K – barnen, kärleken och döden blev till. Utgångspunkten för pjäsen var Tauno Pylkkänens sångcykel op. 21, Dödens svan, som består av fem tonsatta dikter av den finsk-estniska författaren Aino Kallas. LÄS MER

  4. 4. Sångens påverkan på personer med demenssjukdomar – en litteraturöversikt

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för hälsa och välfärd

    Författare :Ellinor Liedström; Josefine Karlsson; [2021]
    Nyckelord :Literature review; Nursing; People with dementia; Person-centered care; Singing.; Litteraturöversikt; Omvårdnad; Personcentrerad vård; Personer med demens-sjukdomar; Sång.;

    Sammanfattning : Bakgrund: Idag lever ca 130000-150000 människor med demenssjukdom. Vid demens-sjukdom är det vanligt med beteendemässiga och psykologiska symtom, detta är plågsamt för personen med demenssjukdom, anhöriga samt vårdpersonal. Sjuksköterskan har som uppgift att individanpassa och respektera individens specifika behov och integritet. LÄS MER

  5. 5. Barn lär med kropp och knopp : En kvalitativ studie om hur ämnesöverskridande förskoleundervisning kan integreras med fysisk aktivitet i samband med matematik och naturkunskap

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Isabelle Boiardt; Eliana Dreij; [2020]
    Nyckelord :Physical activity; preschool; mathematics; natural sciences and cross-curricular subjects; Fysisk aktiviter; förskola; matematik; naturkunskap; ämnesöverskridande;

    Sammanfattning : The purpose of the study is to find out in what way educators in different preschools work with cross-curricular activities in learning, and how they plan activities in everyday life with purpose to promote children's motor skills in connection with mathematics and science. The questions are as follows: What are the pedagogues' views on physical activity as part of cross-curricular teaching in preschool? How do teachers work with movement and learning in connection with the subject’s mathematics and science? The method we have used is qualitative interviews conducted with eight respondents from four different preschools, we chose to apply open interview questions to give the respondent room to share their own experiences. LÄS MER