Sökning: "singing teaching"

Visar resultat 6 - 10 av 111 uppsatser innehållade orden singing teaching.

  1. 6. Sångstunden i förskolan : En möjlighet för glädje, gemenskap och språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Elin Nygren; [2023]
    Nyckelord :Singing time; Zone of proximal development; Mediating artifacts; Support; Interplay; Language development ;

    Sammanfattning : The purpose is to contribute knowledge about how preschool teachers reason about the singing lesson in relation to competence and material and its purpose in preschool teaching. The study therefore investigates how preschool teachers present their musical competence, what material is used in the singing lesson and what are the purposes of the singing lesson in preschool?To provide answers to the above questions, semi-structured interviews have been conducted in two preschools with preschool teachers from four different departments. LÄS MER

  2. 7. Imitation i sång, verktyg eller hinder? : En diskursanalytisk studie av sångpedagogers uppfattningar om röst, kropp och identitet.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)

    Författare :Elisabeth Vingård; [2023]
    Nyckelord :singing teaching; imitation; voice ID; the singing voice; discourse theory; qualitative interview; sångundervisning; imitation; röst-id; sångrösten; diskursteori; kvalitativ intervju;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka sånglärares syn på huruvida imitation kan vara ett verktyg eller hinder i sångutveckling och i strävan efter att hitta fram till ett eget röst-id. Det teoretiska ramverket i studien utgörs av diskursanalys med en diskursteoretisk ansats. LÄS MER

  3. 8. "Varenda ton vi tar är ju personlig" - En intervjustudie om personligt uttryck i sångundervisning på gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Hilda Axelsson; Alma Fridolfsson; Marcela Ivsinovic; [2023]
    Nyckelord :Musikpedagogik; personligt uttryck; röst; sångteknik; sångundervisning; utbildningsvetenskap; educational science; music education; personal expression; singing lessons; vocal technique; voice; Social Sciences; Performing Arts;

    Sammanfattning : Personligt uttryck har alltid varit viktigt för oss när vi sjunger och som blivande sånglärare vill vi att arbetet med personligt uttryck ska bli en naturlig del av vår egen sångundervisning. Syftet med denna studie är att undersöka begreppet personligt uttryck ur ett sånglärarperspektiv för att ta reda på hur sånglärare tolkar och beskriver sitt arbete med begreppet på gymnasiet. LÄS MER

  4. 9. Varför sjunger du? En kvalitativ studie om målsättning och drivkraft hos elever med funktionsvariationer

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Lina Johansson; [2022]
    Nyckelord :Elever med funktionsvariationer; Motivation; Salutogent förhållningssätt; Kreativ undervisning Students with functional variations; Salutogenic approach; Creative teaching; Performing Arts; Social Sciences;

    Sammanfattning : Studien ”Varför sjunger du? - En kvalitativ studie om målsättning och drivkraft hos elever med funktionsvariationer” är en kvalitativ intervjustudie där målet är att utforska elever med funktionsvariationer och deras motivation till att utvecklas inom sång och musik. Varför sjunger de och hur jobbar deras pedagoger med att ta reda på elevernas mål och även nå sina egna undervisningsmål? Eleverna i studien är mellan 20 och 25 år gamla och går eller har gått en eftergymnasial utbildning med musik-, bild-, och teaterinriktning för personer med kognitiva och intellektuella funktionsvarianter. LÄS MER

  5. 10. "Hallå, hör du mig?" : Sångpedagogers upplevelser av klassisk sångundervisning på distans

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Arash Azarbad; [2022]
    Nyckelord :distance learning; music pedagogy; singing lessons; music teacher; distansundervisning; musikpedagogik; sångundervisning; musiklärare;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka klassiska sångpedagogers upplevelser av distansundervisning i enskilda lektioner i klassisk sång. Fyra pedagoger som är verksamma vid gymnasieskolor i Stockholm har intervjuats. Den sociokulturella teorin har använts i studien som teoretiskt perspektiv. LÄS MER