Sökning: "sinnenas utveckling"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden sinnenas utveckling.

  1. 1. Bortom plast: En utveckling av hållbara engångsbestick - med fokus på användarupplevelse, funktionalitet och sinnenas påverkan

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Industridesign

    Författare :Madelaine Nordén; [2023]
    Nyckelord :Engångsbestick; formpressning; Inverform; RISE; hållbarhet; industridesign; produktdesign;

    Sammanfattning : I detta examensarbete har jag genomfört en designprocess och utvecklat en konceptserie hållbara engångsbestick som ger användaren en förhöjd sinnlig matupplevelse. Tidigare har majoriteten av alla engångsbestick varit tillverkade i plast, vilket vi vet är skadligt för miljön. LÄS MER

  2. 2. Rhizom och sinnenas ontologi : - att utforska det vi redan vet om lärande för att synliggöra det vi ännu inte vet

    Master-uppsats, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogik

    Författare :Anna Bergdahl Gustafsson; [2017]
    Nyckelord :rhizomatisk; a r tography; posthumanism; konstnärlig process; minnesberättelser; sinnenas etnografi;

    Sammanfattning : Detta masterarbete är en artist/researcher/teacher, eller a/r/tography studie av lärande och utveckling. Arbetet antar ett posthumanistiskt perspektiv, som medger ett rhizomatiskt förhållningssätt till det empiriska materialet som består av minnesberättelser och en konstnärlig process och metod. LÄS MER

  3. 3. ”Det är lättare att liksom lära sig om vissa saker ute för att det finns där” : En kvalitativ studie om hur pedagoger ser på barns lärande utomhus

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Sabina Bernström; Josefin Nystedt; [2017]
    Nyckelord :Utomhuspedagogik; förskola; förskollärare; barn; lärande;

    Sammanfattning : I denna rapport redovisas hur fyra förskollärare arbetar mot läroplanens mål utomhus, vad förskollärarna uppfattar som för- och nackdelar med att arbeta mot läroplanens mål utomhus, samt hur de uppfattar att de utnyttjar utomhusvistelsen för att arbeta mot läroplanens mål. Syftet med föreliggande studie är att undersöka hur pedagoger ser på barns lärande utomhus i en förskolekontext. LÄS MER

  4. 4. Förskolans utomhusmiljö : en plats för barns lärande.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Eva Kronberg; Kristina Müller Svensson; [2016]
    Nyckelord :Utomhuspedagogik; utomhusmiljö; barns lärande; motorik; hälsa; sinnen;

    Sammanfattning : SammanfattningSyfteSyftet med vår studie är att undersöka hur förskolans pedagoger resonerar kring användandet av utomhusmiljön som didaktisk resurs samt hur de ser på utomhusmiljöns betydelse för lärande inom olika ämnesområden.MetodVi har använt oss av en kvalitativ metod där vi intervjuat sex verksamma pedagoger på tre olika förskolor. LÄS MER

  5. 5. Upplevelser av landskapet genom människans fem sinnen : en litteraturstudie kring gestaltning med fokus på upplevelsen av miljön genom sinnena med exemplifiering från referensplatser

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

    Författare :Olivia Thörn; [2016]
    Nyckelord :sinnen; perception; gestaltning; miljö; återhämtning; trädgård; utomhusmiljö; sinnesupplevelse;

    Sammanfattning : Då design av utemiljöer idag till stor del fokuserar på den visuella upplevelsen av en plats är det intressant att få större kunskap om gestaltning för upplevelser genom övriga sinnen, vilket man med stor fördel kan göra med växter eftersom de har möjlighet att stimulera alla sinnen. Denna uppsats redovisar kunskaper som erhållits i samband med en genomförd litteraturstudie kring hur landskapsarkitekten kan jobba med sinnesupplevelser i sin gestaltning. LÄS MER