Sökning: "sinnesmarknadsföring på köpcentrum"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden sinnesmarknadsföring på köpcentrum.

  1. 1. EN BUFFÉ AV OLIKA SINNEN : - När sinnesmarknadsföring på köpcentrum slår slint

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för marknadsföring (MF)

    Författare :Jonas Fransson; Sanella Osmic; Becky Otabor; [2020]
    Nyckelord :Sensory marketing; disadvantages; negative shopping experience; five senses; mall sensory marketing; Sinnesmarknadsföring; nackdelar; negativ shoppingupplevelse; fem sinnen; sinnesmarknadsföring på köpcentrum;

    Sammanfattning : Genom åren har köpcentrum skiftat fokuset från att enbart skapa ett köp- och sälj scenario, till en mer gynnsam atmosfär, där kunderna kan umgås och skapa unika upplevelser. Köpcentrum strävar efter att stå ut bland sina konkurrenter och förse sina kunder med olika utbud av produkter och tjänster. LÄS MER

  2. 2. “Ett kvarter, inte ett köpcentrum” : En fallstudie om könsskillnader inom sinnesmarknadsföring på Giraffen i Kalmar

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för marknadsföring (MF)

    Författare :Robin Gustavsson; Emil Jacobsen; Gabriel Thomasson; [2020]
    Nyckelord :Sensory marketing; gender; sight; scent; hearing; congruence; Sinnesmarknadsföring; kön; syn; doft; hörsel; kongruens;

    Sammanfattning : Sinnesmarknadsföring är en viktigt aspekt för organisationer och påverkar alla människor medvetet eller undermedvetet. Studien fokuserar på tre sinnen, syn, doft och hörsel kopplat till den traditionella könsuppdelningen. Syftet är att kartlägga sinnesmarknadsföring på ett köpcentrum i Kalmar med namn Kvarteret Giraffen. LÄS MER

  3. 3. Sinnesmarknadsföring : Två olika handelsplatsers attraktivitet ur ett konsumentperspektiv

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagande

    Författare :Carolina Stigson; [2018]
    Nyckelord :Sinnesmarknadsföring; attraktivitet; konsumentbeteende; val av handelsplats;

    Sammanfattning : Sammanfattning Bakgrund: På grund av att konsumenters beslutsfattande har utvecklats till att ofta grundas i emotionella motiv, har handelsplatser utökat sitt utbud till att erbjuda upplevelser som engagerar flera olika sinnen. Utifrån att den moderna marknadsföringen ofta har utgått ifrån att konsumenter fattar rationella beslut och inte har betonat betydelsen av känslor, upplevelser och sinnesintryck, har en ny typ av marknadsföring uppmärksammats: sinnesmarknadsföring. LÄS MER

  4. 4. Ett hårdare klimat - även för köpcentrum : En kvantitativ studie om hur upplevelser i ett köpcentrum kan användas i kombination med sinnesmarknadsföring för att ge konsumenter en positiv upplevelse

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Elin Jakobsson; Clara Nilsson; [2015]
    Nyckelord :Sinnesmarknadsföring; Köpcentrum; Upplevelseparameter; Sinne;

    Sammanfattning : Bakgrunden till studien baserar sig på att det idag har utvecklats ett hårdare klimat för köpcentrum, då konsumenterna hittar nya vägar att genomföra sina inköp som exempelvis genom e-handel. Köpcentrum tenderar till att vara lika varandra och färre konsumenter går dit för att njuta av sin shoppingupplevelse, vilket resulterar i att köpcentrum måste differentiera sig från konkurrenterna. LÄS MER

  5. 5. Köpcentrum - Ett framtida multikoncept : Varumärkesbyggande med hjälp av sinnen och upplevelser

    Kandidat-uppsats, Institutionen för marknadsföring (MF)

    Författare :Sofie Bramford; Jessica Sundström; [2014]
    Nyckelord :shopping centers; sensory marketing; customer experience; brands; e-commerce; city center; multi-concept; competition; köpcentrum; sinnesmarknadsföring; upplevelsebaserad marknadsföring; varumärken; e-handel; cityhandel; multikoncept; konkurrens;

    Sammanfattning : Forskningsfråga:  Vad kan komma att karaktärisera köpcentrum i framtiden? Syfte: Syftet med denna uppsats är att med avseende på såväl nutid som framtid analysera på vilket sätt arbetet inom köpcentrum är inriktat för att stärka varumärket, klargöra sinnenas betydelse för köpcentrum och tydliggöra hur köpcentrum förhåller sig till konkurrensen från olika typer av handelsplatser. Metod: I denna uppsats har en kvalitativ forskningsmetod antagits. LÄS MER