Sökning: "sinnesmarknadsföring"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade ordet sinnesmarknadsföring.

  1. 1. "Se men inte röra" : En studie om sinnesmarknadsföring vid e-handel inom dagligvaruhandeln

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för organisation och entreprenörskap (OE)

    Författare :Erica Rydén; Hanna Holgersson; Gustav Borglin; [2021]
    Nyckelord :Digitization; E-commerce; Sensory marketing; Brand sense; Sight; Hearing; Scent; Touch; Taste; Digitalisering; E-handel; Sinnesmarknadsföring; Syn; Hörsel; Doft; Känsel; Smak;

    Sammanfattning : Inledning: En marknadsföringsstrategi som används i de fysiska dagligvaruhandelsbutikerna är sinnesmarknadsföring, men det finns för nuvarande kunskapsluckor vad det gäller att använda strategin vid e-handel. Syftet med studien är därav att få en djupare förståelse av hur svenska dagligvaruhandelsföretag arbetar med sinnesmarknadsföring vid e-handel och hur denna marknadsföringsstrategi påverkar kundens helhetsupplevelse. LÄS MER

  2. 2. Doftens påverkan : En kvantitativ studie om multi-sensorisk marknadsföring

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Jonathan Juwono; Ebba Malmstedt; [2019]
    Nyckelord :sinnesmarknadsföring; impulsköp; multi-sensorisk stimuli; doftkännedom; S-O-R modellen; köpbeteende;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen undersöker hur multi-sensorisk stimuli med förstärkt kongruent doft kopplat till en given produkt påverkar konsumentens köpbeteende i form av köpvolym och impulsköp. Vidare undersöker även studien hur konsumentens uppmärksammande av visuellt stimuli kopplat till produkten påverkar doftkännedomen. LÄS MER

  3. 3. Hotellrum och dess betydelse för varumärket

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för marknadsföring (MF)

    Författare :Sara Rocafort; Granit Tahiri; [2018]
    Nyckelord :Sensory marketing; Brand; Image; Identity; Service landscape; Hotel; Hotel room; Sinnesmarknadsföring; Varumärke; Image; Identitet; Servicelandskap; Hotell; Hotellrum;

    Sammanfattning : Abstract Purpose and research question The purpose of the study is to clarify the role and significance of mind marketing in hotel rooms to strengthen the hotel brand. What does sense marketing mean today in hotel rooms? In what way can sense of mind in hotel rooms influence the brand identity? Method The essay is written in a qualitative research method with abductive elements. LÄS MER

  4. 4. Se, hör och shoppa! : En undersökning kring hur det med visuell och auditiv stimuli går att påverka kundens rörelsemönster och köpbeteende i butik. 

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för marknadsföring (MF)

    Författare :Marina Johansson; Klara Johansson; [2016]
    Nyckelord :Sensory marketing; visual stimuli; auditory stimuli; in stores; movement patterns; multisensory; congruence; Sinnesmarknadsföring; visuell stimuli; auditiv stimuli; butiker; rörelsemönster; multisensorik; kongruens;

    Sammanfattning : Titel: Se, hör & shoppa! En undersökning kring hur det med visuell och auditiv stimuli går att påverka kundens rörelsemönster och köpbeteende i butik. Författare: Klara Johansson, Marina Johansson Handledare: Professor Bertil Hultén Examinator: Universitetslektor Leif V Rytting Kurs: Företagsekonomi III – Examensarbete inriktning detaljhandel och service management (kandidat) 15hp Problemformulering: Hur påverkas kundens rörelsemönster och köpbeteende i en butiksmiljö med hjälp av visuella stimuli samt auditivt stimuli? Syfte: Syftet med examensarbetet är att undersöka, analysera och klargöra huruvida kundens rörelsemönster och köpbeteende kan påverkas med hjälp av sensoriska stimuli. LÄS MER

  5. 5. Sinnens betydelse på tjänstelandskapet och dess effekter på besökarna : En studie om Yasuragi Hasseludden

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för naturvetenskap, miljö och teknik

    Författare :Kiran Chand; Karolina Yiangou; [2016]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar: Syftet med denna studie var att få en djupare insikt av sinnesmarknadsföring inom spabranschen genom: ● Att tolka sinnenas betydelse i tjänstelandskapet. ● Att undersöka effekterna sinnesmarknadsföringen har på besökarna. LÄS MER