Sökning: "sinnesstimuli"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade ordet sinnesstimuli.

  1. 1. Bron till delaktighet : tillgängliga gröna utomhusmiljöer för personer med autismspektrumtillstånd (AST)

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, SLU/Dept. of Urban and Rural Development

    Författare :Tove Johansson; [2021]
    Nyckelord :landskapsarkitektur; tillgänglighet; delaktighet; autismspektrumtillstånd;

    Sammanfattning : Syftet med examensarbetet är att undersöka vad landskapsarkitekter behöver ta hänsyn till för att tillgängliggöra gröna utomhusmiljöer för personer med autismspektrumtillstånd (AST), utifrån de behov som dessa personer kan uppleva. Flera kurser under landskapsarkitektutbildningen har uppmärksammat begreppen ”tillgänglighet” och ”gestaltning för alla”. LÄS MER

  2. 2. Köper vi livsmedel med våra sinnen? : En kvalitativ studie om stimulering av konsumentens sinnen och dess påverkan på köpbeslutsprocessen i den fysiska livsmedelsbutiken och online

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Hanne Bassoe Rehnström; Linn Tysk; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Människan befinner sig i ett årtionde där samhället genomgår en strukturförändring till följd av digitaliseringen, något som påverkar större men ocksåmindre aspekter i samhället. En förändring den enskildeindividen men också företagen måste anpassa sigefter för att överleva. LÄS MER

  3. 3. Att ha sinne för mikroföretag : En kvalitativ studie om användningen av sinnesmarknadsföring i mikroföretag

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Företagsekonomi

    Författare :Amanda Sandström; Sandra Tagesson; [2018]
    Nyckelord :Sensory marketing; Store atmosphere; Sensory cues; Sensory experience; Multi-sensory brand-experience; Sinnesmarknadsföring; Butiksatmosfär; Sinnesstimuli; Sinnesupplevelse; Multisensorisk varumärkesupplevelse;

    Sammanfattning : Vetskapen om att människans fem sinnen, syn, ljud, känsel, lukt och smak, kan påverkas genom att stimuleras på olika sätt har tagits i beaktning vid utformningen av marknadsföringsverktyget kallat sinnesmarknadsföring. Sinnesmarknadsföring beskrivs som ett framväxande paradigm inom marknadsföringsområdet. LÄS MER

  4. 4. Sinnesmarknadsföring : En studie om hur IKEA tillämpar sinnesstimuli i sin framställning

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Företagsekonomi; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Maria Toma; Isabelle Möller; [2017]
    Nyckelord :Sensory Marketing; servicescape; senses; sight; scents; touch; sound; taste; sensory strategies; multi-sensory brand experience; Sinnesmarknadsföring; servicelandskap; sinnen; syn; lukt; känsel; ljud; smak; sinnesstrategier; multisensorisk varumärkesupplevelse;

    Sammanfattning : Syfte Studien syftar till att undersöka hur IKEA praktiskt använder sinnesstimuli för att påverka konsumenternas köpbeteenden och redogöra vilka utmaningar företag kan stå inför vid applicering av sinnesmarknadsföring. Metod Uppsatsen har en kvalitativ forskningsstrategi och ett induktivt angreppssätt. LÄS MER

  5. 5. Kriterier för en framgångsrik rehabiliteringsträdgård : för personer med stressrelaterad psykisk ohälsa

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

    Författare :Fredrik Tigerschiöld; [2017]
    Nyckelord :rehabiliteringsträdgård; hälsoträdgård; fysiska element; sinnesstimuli; återhämtning; stress; evidensbaserad hälsodesign; miljöpsykologi; mindfulness; meditation;

    Sammanfattning : Medan de hälsogynnande effekterna av natur har visats i flera studier finns ett behov av studier som beskriver de specifika hälsogynnande elementen i trädgårdsmiljön. Denna studie syftar att specificera, och ge en överskådlig bild av, kriterierna för en hälsogynnande rehabiliteringsträdgård för människor med stressrelaterad mental ohälsa. LÄS MER