Sökning: "situationsberoende"
Visar resultat 1 - 5 av 38 uppsatser innehållade ordet situationsberoende.
1. Elevers val av skrivverktyg : i skolan och på fritiden
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Institutionen för individ och samhälleSammanfattning : Bakgrund: I kursplanen för grundskolan står det på flera platser att eleven ska utveckla sin förmåga att uttrycka sig genom skrift. De förväntas skriva olika typer av texter i varierande omfattning och de har genom skolan tillgång till skoldatorer samt papper och penna som skrivverktyg. LÄS MER
2. Ledarskap och psykosocial arbetsmiljö : Hur bör chefer arbeta för att förbättra arbetstagares psykosociala arbetsmiljö?
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för organisation och entreprenörskap (OE)Sammanfattning : Purpose: The purpose of the study is to analyze which psychosocial workenvironment factors are crucial for employee health and how managers shouldwork to improve employees´s perception of the psychosocial work environment. Method: This study is characterized by a deductive approach. The researchmethod used is a qualitative research strategy. LÄS MER
3. Att motverka intolerans i klassrummet : En fenomenologisk studie om samhällskunskapslärares upplevelser av intolerans
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Skolan är nära sammanknuten med de influenser som präglar samhället i stort. I ämnet samhällskunskap kommer läraren ofta i kontakt med elevers livsåskådningar och åsikter som en naturlig del av undervisningen. LÄS MER
4. Vad är lek och hur ska jag förhålla mig till den? : En intervjustudie med fokus på förskolläraresuppfattningar om barns lek och deras delaktighet och roll i leken
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Denna kvalitativa studie syftar till att bidra med kunskap om lekens mångtydighet utifrån förskollärares perspektiv genom att undersöka hur de uppfattar barns lek och deras egen delaktighet och roll i den. Vi använde en semistrukturerad intervjumetod där vi intervjuade tio verksamma förskollärare, där alla arbetar inom förskolan. LÄS MER
5. TILLÄMPNING AV TILLGÄNGLIGHETSRIKTLINJER FÖR DYSLEXI I DATORSPEL
Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologiSammanfattning : I denna studie undersöks frågeställningen: Kan riktlinjer från tillgänglighetsguider tillämpas i datorspel för att underlätta för personer med diagnosen dyslexi? Det finns flertalet tillgänglighetsriktlinjer, ramverk och metoder som granskas i denna studie och sammanfattas till 15 riktlinjer. De utvalda riktlinjerna har tillämpats på en av två artefakter. LÄS MER