Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Utmanande beteende i klassrummet En intervjustudie om studiero i åk 5

    Magister-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Meniar Bannour; [2020]
    Nyckelord :beteendeproblem; grundskolans årskurs 5; lärandemiljö; relation; studiero; utmanande beteende;

    Sammanfattning : Bannour, Meniar (2020). Utmanande beteende i klassrummet, En intervjustudie om studiero(Challenging behavior in the classroom). Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Fakulteten för Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  2. 2. Blyghet med stänk av oro. En intervjustudie om förskollärares upplevelser kring blyga barn

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Cederquist Madeleine; [2020]
    Nyckelord :Förskola;

    Sammanfattning : SammanfattningSyftet med denna studie är att undersöka hur förskollärare beskriver att de arbetar med barn som de uppfattar som blyga och tillbakadragna. Studien görs med hjälp av en kvalitativ forskningsansats med semistrukturerade intervjuer av fem förskollärare samt litteratur och vetenskapliga artiklar med studier som är relevanta för ämnet och för att undersöka blyghet som forskningsområde. LÄS MER

  3. 3. "När är det min tur att bestämma"? - En fallstudie kring barns möjligheter och svårigheter till inflytande i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :My Wahlberg; Jessica Rosengren; [2017]
    Nyckelord :Delaktighet; Demokrati; Disciplinering; Förskola; Inflytande; Makt; Normalisering;

    Sammanfattning : Vi har många gånger upplevt att barns försök till att påverka sin verksamhet inte har tagits hänsyn till, därför är barns inflytande i förskolan det ämne som blev studiens inriktning. Denna studie har utförts på en förskola i södra Skåne, där syftet varit att undersöka vilka möjligheter barnen har till inflytande i förskolan. LÄS MER

  4. 4. "När är det min tur att bestämma"? - En fallstudie kring barns möjligheter och svårigheter till inflytande i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :My Wahlberg; Jessica Rosengren; [2017]
    Nyckelord :Delaktighet; Demokrati; Disciplinering; Förskola; Inflytande; Makt; Normalisering;

    Sammanfattning : Vi har många gånger upplevt att barns försök till att påverka sin verksamhet inte har tagits hänsyn till, därför är barns inflytande i förskolan det ämne som blev studiens inriktning. Denna studie har utförts på en förskola i södra Skåne, där syftet varit att undersöka vilka möjligheter barnen har till inflytande i förskolan. LÄS MER

  5. 5. Blyga barn i de tidiga skolåren En specialpedagogisk utmaning?Shy Children in the early School YearsA Special Educational Challenge?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Petra Ljungberg; Christina Lundberg; [2015]
    Nyckelord :barn i tidiga skolåren; blyghet; pedagog; specialpedagog; specialpedagogiska verktyg;

    Sammanfattning : Förväntat kunskapsbidrag: Denna studie förväntas ge kunskaper kring hur specialpedagogen kan stötta pedagogen i det dagliga arbetet, att förstå, möta och synliggöra det blyga barnet i de tidiga skolåren.Syfte: Syftet är att på en skola lyfta fram pedagogers och specialpedagogers syn på de blyga barnen från förskoleklass upp till årskurs tre. LÄS MER